Northland beviljas företagsrekonstruktion och senarelägger färdigställandet av den andra produktionslinjen

Report this content

OBS! Detta är en svensk översättning/sammanfattning som Northland tillhandahåller som komplement till motsvarande officiella dokument, vilket publicerats på det engelska språket och finns tillgängligt via bolagets webbplats, www.northland.eu

Luxemburg, den 14 juli 2014 – Northland Resources S.A. (OSE: NAUR, Frankfurt: NPK, Nasdaq OMX/First North: NAURo – tillsammans med dotterbolagen ”Northland”, ”NRSA” eller ”Bolaget”) meddelar att styrelsen för Bolagets svenska dotterbolag Northland Sweden AB, Northland Resources AB (publ) och Northland Logistics AB (“Svenska Dotterbolagen”) idag ansökt om företagsrekonstruktion vid Luleå tingsrätt och att tingsrätten har beviljat ansökan. Styrelsen har även beslutat att senarelägga färdigställandet av den andra produktionslinjen.

Som meddelades den 30 juni 2014 har Northland gjort en förändring av Bolagets strategi och påbörjat en informell rekonstruktion i syfte att bibehålla likviditet medan den nya strategin implementeras. Den nya strategin fokuserar på produktion från den första produktionslinjen och att den andra linjen, som är nära att färdigställas, kommer att tas i bruk vid ett senare tillfälle. Som en del av den informella rekonstruktionen har Northland ställt in betalningar till leverantörer och borgenärer.

Den informella rekonstruktionsprocessen och Bolagets dialog med leverantörer och borgenärer har överlag varit konstruktiv och utvecklats väl. En icke-materiell leverantör av tjänster har dock inte accepterat att leverera tjänster till Bolaget medan den informella rekonstruktionen pågår. För att säkerställa framtida leveranser medan den påbörjade processen genomförs har de Svenska Dotterbolagen idag beslutat att ansöka om företagsrekonstruktion vid Luleå tingsrätt (”Rekonstruktionen”), och denna ansökan har beviljats. De Svenska Dotterbolagen har även beaktat pågående diskussioner med andra leverantörer vid detta beslut, tidigare nämnda leverantör är dock den utlösande faktorn för beslutet. Rekonstruktionen syftar till att ytterligare skydda värdet på Bolagets tillgångar medan Bolaget fortsätter den kommunicerade processen med sina leverantörer och borgenärer. Advokat Lars Söderqvist har utsetts till rekonstruktör. Lars Söderqvist hanterade den rekonstruktion Northland genomgick under 2013.

”Den informella rekonstruktionsprocessen har utvecklats väl. En leverantör har dock visat sig ovillig att leverera tjänster under processens gång, och mot bakgrund av detta är det bästa alternativet för Northland i nuläget är att träda in i företagsrekonstruktion. Den formella Rekonstruktionen stödjs av stora borgenärer och kommer möjliggöra för Northland att gå vidare med verksamheten. Rekonstruktionen innebär även ett utökat skydd för bolaget”, säger Lars Söderqvist.

Rekonstruktionen medför inga förändringar i Bolagets ledning, som även fortsättningsvis kommer att ta ansvar för verksamheten. Northland kommer att fortsätta producera från den första produktionslinjen och leverera järnmalmskoncentrat till sina kunder.

Northland Logistics AS (Norge) påverkas indirekt av Rekonstruktionen eftersom bolaget är en del av Kaunisvaaraprojektet, och verksamheten kommer drivas som om bolaget formellt befann sig i företagsrekonstruktion.

Bolaget har idag även mottagit ett meddelande från obligationsägarna till bryggobligationen på cirka USD 60 miljoner (”Bryggobligationen”) att dessa nu utnyttjat sin rätt till obligatorisk inlösen. Detta i enlighet med obligationsavtalet för Bryggobligationen, mot bakgrund av att Bolaget inte säkrat långsiktig finansiering per den 30 juni 2014. Hittills har cirka USD 42 miljoner dragits från Bryggobligationen, kvarvarande USD 18 miljoner finns på ett spärrat konto. Bolaget och ett antal av de större obligationsinnehavarna har och kommer upprätthålla en konstruktiv dialog. Bolaget informerades om stegen för att utöva sina rättigheter, vilka togs för att bevara rättigheter och maximera möjligheterna i rekonstruktionsprocessen.

Vidare har en leverantör av utrustning och ingenjörstjänster informerat Northland om att de kommer avbryta sitt arbete med den andra produktionslinjen tills Bolaget förbättrar sin finansiella situation. Mot bakgrund av detta har styrelsen beslutat att tillsvidare senarelägga färdigställandet av den andra produktionslinjen.

“Att färdigställa den andra produktionslinjen i år skulle innebära maximal operationell flexibilitet, men såvida inte järnmalmspriserna återhämtas väldigt snabbt kommer vi i princip inte uppleva några negativa effekter av att senarelägga färdigställandet av den andra produktionslinjen. Vi kommer att färdigställa processlinan när den finansiella situationen förbättrats”, säger Johan Balck, VD.

För mer information, vänligen kontakta:
ir@northland.eu
Johan Balck, CEO: +46 920 779 00
Johan Dagertun, Finansdirektör: +46 920 779 00
Niclas Dahlström, Informationschef: +46 70 382 99 77

Eller besök vår hemsida: www.northland.eu

Northland är en producent av järnmalm med en portfölj av produktion, utvecklings- och prospekteringsprojekt i norra Sverige och Finland. Den första byggfasen av Kaunisvaara-projektet är färdig och drifttagningen startade i november 2012. Northland avser att producera ett höghaltigt och högkvalitativt järnmalmskoncentrat i svenska Kaunisvaara, där Bolaget har två fyndigheter, Tapuli och Sahavaara, med magnetitmalm. Northland har ingått så kallade ”off-take agreements” för hela produktionen från Kaunisvaara de kommande sju till tio åren. Bolaget har även färdigställt en lönsamhetsstudie (DFS) för Hannukainen-projektet i Kolari i norra Finland. Hannukainen är en så kallad IOCG-fyndighet, vilket innebär att det utöver järnmalm även kan utvinnas guld och koppar.

Forward-Looking Information

This announcement may include “forward-looking” information within the meaning of applicable securities laws. This forward-looking information can be identified by the use of forward-looking terminology, including the terms “believes”, “estimates”, “anticipates”, “expects”, “intends”, “may”, “will” or “should” or, in each case, their negative, or other variations or comparable terminology. This forward-looking information includes all matters that are expectations concerning, among other things, Northland’s results of operations, financial condition, liquidity, prospects, growth, strategies and the industry in which it operates. By their nature, forward-looking information involves risks and uncertainties because they relate to events and depend on circumstances that may or may not occur in the future. Readers are cautioned that forward-looking information is not a guarantee of future performance and that Northland’s actual results of operations, financial condition and liquidity, and the development of the industry in which it operates may differ materially from those made in or suggested by the forward-looking information contained in this press release. In addition, even if Northland’s results of operations, financial condition and liquidity, and the development of the industry in which Northland operates are consistent with the forward-looking information contained in this press release, those results or developments may not be indicative of results or developments in subsequent periods.