Fortsatt rekonstruktion av Northlands dotterbolag

Luxemburg, 1 mars 2013 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSE: NAUR, Frankfurt: NPK, First North/Nasdaq: NAURo – “Northland” eller “Bolaget”) meddelar att vid dagens borgenärssammanträde presenterades den preliminära rekonstruktionsplanen gällande Bolagets svenska dotter­bolag. Borgenärerna uttalade sitt stöd för att företagsrekonstruktion ska fortsätta.

Som tidigare meddelats har Luleå tingsrätt idag hållit borgenärssammanträde i rekonstruktionerna av bolagen Northland Resources AB (publ), Northland Sweden AB och Northland Logistics AB.

Rekonstruktören, advokat Lars Söderqvist, redogjorde för hittills vidtagna åtgärder, som exempelvis att löpande kontakter och förhandlingar har skett med bolagens leverantörer med målet att bolagens verksamhet skall kunna fortsätta under rekonstruktions­perioden. Frågor från leverantörer och borgenärer har löpande besvarats. Vidare har informationsmaterial innefattande information om den s.k. superförmåns­rätten[1] tagits fram. Därutöver har rutiner etablerats för hantering av betalningar under rekonstruktionerna.

Den tidigare bedömningen att bolagen är sufficienta, dvs att värdet av dess tillgångar överstiger skulderna, kvarstår. Det ska dock observeras att värderingen av tillgångarna, och därmed även sufficiensbedömningen, baseras på värdering enligt fortlevnadsprincipen, dvs antagandet att verksamheten kommer att fortsätta under överskådlig tid. Skulle värderingen i stället göras utifrån försäljningsvärden (likvidationsvärden) av de enskilda tillgångarna, är utfallet osäkert.

Inom ramen för rekonstruktionen har den kortfristiga finansieringen hög prioritet och flera alternativ för att lösa frågan undersöks parallellt. Bland dessa kan nämnas följande:

• Diskussioner med nyckelleverantörer om leverans av varor och tjänster på kredit med en kredittid om 45 dagar mot säkerhet i form av superförmåns­rätt.
  • Kontakter med externa finansiärer angående att lämna kortfristiga lån mot säkerhet i form av superförmånsrätt.
  • Förhandlingar med bolagets huvudkreditgivare angående tillskott av likviditet.

Hitintills har bolagen träffat avtal om ett lån uppgående till 6 miljoner US-dollar från obligationsinnehavarna. Vidare har överenskommelser om leveranser på kredit under rekonstruktionen träffats med ett antal leverantörer.

För närvarande pågår förhandlingar angående en långsiktig finansiering. Dessa förhandlingar beräknas kunna slutföras under april månad. Förutsättningarna att träffa en överenskommelse som löser behovet av en långsiktig finansiering bedöms som goda, vilket i sig talar för att bolagen bör fortsätta sin verksamhet under denna period.

Bolagen måste samtidigt ha beredskap för att tillgängliga likvida medel inte räcker för att finansiera verksamheten i oförändrad omfattning till dess att förhandlingarna slutförts. Respektive bolags styrelse har därför beslutat att, i ett första steg, omedelbart dra ned verksamheten till en nivå som är anpassad till bolagens likviditets­situation, inklusive begärd kortfristig finansiering. Styrelsernas bedömning är att denna åtgärd inte påverkar det långsiktiga värdet av bolagens verksamhet.

Styrelserna har vidare beslutat att, i det fall begärd kortfristig finansiering inte erhålls, ska bolagen dra ned verksamheten ytterligare till en nivå som i princip innebär totalt stopp vad gäller kapital­investeringar och fokus enbart på att producera. Styrelsernas bedömning är att denna åtgärd negativt påverkar det långsiktiga värdet av bolagens verksamhet.

Sammanlagt har bolagen 350 olika fordringsägare, varav de sju största, exklusive obligationsinnehavarna, svarar för sammanlagt 85 procent av den totala fordringsvolymen. Bolagen har tillgångar vars värde överstiger summan av bolagens skulder. Utgångspunkten är därmed att samtliga fordringsägare ska erhålla full betalning.

Borgenärerna i bolagen uttalade sitt stöd för fortsatt rekonstruktion. Dessutom utsågs en borgenärskommitté bestående av representanter för obligationsinnehavarna, de större respektive mindre fordringsägarna samt för arbetstagarna. Kommitténs uppgift är att tillvarata samtliga fordringsägares intressen. Rekonstruktören ska också samråda med kommittén i väsentliga frågor inom ramen för rekonstruktionen.

Den preliminära rekonstruktionsplanen finns tillgänglig via Bolagets webbplats, ww.northland.eu > investerarkontakter > finansiell information.

[1] I 10 § 1 st., 4 p. förmånsrättslagen (FRL) finns en bestämmelse om allmän förmånsrätt för vissa fordringar. En förmånsrätt enligt 10 § 1 st., 4 p. FRL brukar benämnas superförmånsrätt. Förutsättningarna för superförmånsrätt är (1) att borgenärens fordran grundar sig på ett nytt avtal med gäldenären under rekonstruktionsperioden och (2) att rekonstruktören har samtyckt till det nya avtalet.