Northland bekräftar kortfristig finansiering – säkrar verksamheten i Kaunisvaara

Luxemburg, 22 mars 2013 – Northland Resources S.A. (OSE: NAUR, Frankfurt: NPK, First North/Nasdaq: NAURo – “Northland” eller “Bolaget”) meddelar att Bolagets viktigaste intressenter har bekräftat att de medverkar med 20 miljoner US-dollar för att säkra den kortfristiga finansieringen.

Bolaget meddelade den 8 mars 2013 att det förväntade sig att få bekräftat att dess obligationsägare och större leverantörer skulle medverka med ytterligare en kortfristig finansiering för att säkra Bolagets nuvarande verksamhet. Dessa intressenter har idag bekräftat att de deltar i denna typ av finansiering med totalt 20 miljoner US-dollar, varav 10 miljoner US-dollar kommer från ett spärrat konto (sk ”debt service account”) som hanteras av Norsk Tillitsmann och resterande 10 miljoner US-dollar tillförs genom ett brygglån från större leverantörer. Denna kortfristiga finansiering kommer att utbetalas vid definierade tidpunkter under perioden fram till mitten av april 2013.

Det mottagna beloppet bedöms säkerställa Bolagets verksamhet på nuvarande nivå och möjliggör att logistikkedjan kan slutföras som planerat. Vidare bedömer Bolaget det möjligt att lösa den långsiktiga finansieringen under april månad 2013.