Northland Resources verksamhetsrapport mars 2013

Luxembourg, 22 mars 2013 – Northland Resources S.A. (OSL: NAUR, Frankfurt: NPK, STO: NAURo – “Northland” or the “Company”) publicerar sin sjunde uppdatering av verksamheten och uppbyggnaden av Kaunis­vaara­projektet. Under den senaste perioden, 24 januari 2013 – 22 mars 2013, har Northland bland annat skeppat den första lasten med järn­malmskoncentrat till slutkunden Tata Steel.

•        Första skeppslasten med järnmalmskoncentrat lämnade Narviks hamn den 25 februari 2013

•        Produktion sker i Kaunisvaaras första produktionslinje

•        Logistikkedjan fungerar i alla sina delar

•        Den permanenta lagerbyggnaden i Narvik är färdigställd och tagen i drift. Lagerbyggnaden rymmer 210 000 ton järnmalmskoncentrat och är en nödvändig del för effektiv lastning av Bolagets produkt

•        Northland planerar att under 2013 producera 1,5 miljoner ton färdig produkt och att nå en årlig produktionstakt om 4 miljoner ton under början av tredje kvartalet 2014

•        Som en följd av Northlands nuvarande finansiella tillstånd och den pågående rekonstruktionen av Bolagets tre svenska dotterbolag har Bolaget beslutat att anpassa sitt investeringsprogram till aktuellt kassa­flöde. Bolaget har kommit överens med obligationsägarna om en kortsiktig finansiering som säkerställer nuvarande verksamhetsnivå. Bedömningen är att denna anpassning inte kommer att påverka den långsiktiga produktionsplanen i väsentlig grad. För mer information, vänligen se Bokslutskommunikén för helåret och fjärde kvartalet 2012 publicerad den 26 februari 2013 samt pressmed­delanden publicerade efter detta datum

I det engelska pressmeddelandet “Northland Resources’ Operational Update – March 2013”, publicerat den 22 mars 2013, återfinns rapporttexten i sin helhet.