Northland Resources verksamhetsrapport november 2012

Luxemburg, 21 november 2012 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSL: NAUR, Frankfurt: NPK, NPK, STO: NAURo – “Northland” eller “Bolaget”) publicerar sin femte uppdatering av verksamheten och uppbyggnaden av Kaunisvaaraprojektet. Under den senaste perioden, 25 september – 21 november, har Northland genomfört Bolagets första malmsprängning, fått dispens för 90-tonslastbilar och färdigställt installationen av primärkrossen, som nu är i bruk.

• Tidsplanen för Kaunisvaaraprojektet ligger fast. Produktionsstart är planerad till slutet av november 2012 och den första utskeppningen av järnmalmskoncentrat bedöms kunna ske första kvartalet 2013.
  • Den första produktionslinjen i Kaunisvaara var den 31 oktober 2012 slutförd till 95 procent
  • Testkörning av anrikningsverket har påbörjats.
  • Primärkrossen är nu färdiginstallerad och lagerbyggnaden har börjat fyllas på.
  • Den första malmsprängningen om 90 000 ton malm och 320 000 ton gråberg genomfördes den 18 oktober.
  • Trafikverket har beslutat att ge Northland dispens för att köra med lastbilar med en bruttovikt om 90 ton.
  •  Vid omlastningsterminalen i Pitkäjärvi är allt arbete med järnvägsräls, el, signalsystem och telekom färdigt.
  • Northland planerar att under 2013 producera 1,4 miljoner ton och att nå en årlig produktionstakt på 4 miljoner ton under början av tredje kvartalet 2014.

I det engelska pressmeddelandet ”Northland Resources’ Operational Update – November 2012”, publicerat den 21 november 2012, återfinns rapporttexten i sin helhet.

VD & koncernchef, Northland Resources S.A.

Northland är en blivande producent av järnmalm med en portfölj av produktion, utvecklings- och prospekteringsprojekt i norra Sverige och Finland. Den första byggfasen av Kaunisvaara-projektet är snart färdigställt och produktion beräknas starta i november 2012. Northland ska producera ett höghaltigt och högkvalitativt järnmalmskoncentrat i svenska Kaunisvaara, där Bolaget har två fyndigheter, Tapuli och Sahavaara, med magnetitmalm. Northland har ingått så kallade ”off-take agreements” för hela produktionen från Kaunisvaara de kommande sju till tio åren. Bolaget förbereder även en lönsamhetsstudie (DFS) för Hannukainen-projektet i Kolari i norra Finland. Hannukainen är en så kallad IOCG-fyndighet, vilket innebär att det utöver järnmalm även kan utvinnas guld och koppar. Bolaget förbereder även en DFS för Pellivuoma-fyndigheten som ligger 15 km från anrikningsverket i Kaunisvaara.