Northlands beslut att senarelägga reviderad helårsrapport 2012 bryter mot kanadensiskt regelverk

Luxemburg, 28 mars 2013 – Northland Resources S.A. (OSE: NAUR, Frankfurt: NPK, First North/Nasdaq: NAURo – inklusive dotterbolag, “Northland” eller “Bolaget”) förväntar sig att Ontario Securities Commission (”OSC”) kommer att besluta att Bolaget bryter mot reglerna i National Policy 12-203. Orsaken är Bolagets beslut den 26 mars 2013 att senarelägga den reviderade helårsrapporten 2012.

Northland har sedan januari 2013 arbetat med att lösa den likviditetsbrist som då uppkom. Under denna period har Bolaget publicerat ett oreviderat bokslut för fjärde kvartalet 2012. Till följd av att förhandlingar med potentiella investerare fortfarande pågår kan Northlands ledning för närvarande inte utvärdera eventu­ella konsekvenser på Bolagets framtida finansiella ställning. Därmed kan inte den erforderliga kommentaren om Bolagets förmåga att fortsätta verksamheten färdigställas och inkluderas i helårsrapporten. Följaktligen kan Bolaget inte lämna en reviderad version av helårsrapporten per den 2 april 2013, vilket är tidsfristen för detta dokument enligt kanadensisk lag.

Bolaget räknar med att OSC kommer att konstatera att Northland kommer att bryta mot det kanadensiska regel­verket fram till den tidpunkt då Bolaget inger sin reviderade helårsrapport för 2012. Northland arbetar nu för att lösa den finansiella situationen genom en finansiering från andra länder än Kanada, och därmed kunna tillhandahålla under­­laget som revisorerna efterfrågar för att avge sin kommentar. Bolaget bedömer att kunna färdigställa detta arbete före utgången av april 2013. Med detta uppfyller Bolaget de norska kraven samt det pan-europeiska regelverket öppenhetsdirektivet 2004/109/EC som gäller i Norge och Luxemburg.

Samtidigt som Bolaget arbetar med att säkerställa den långsiktiga finansieringen, har Bolaget överenskommit med obligationsägare och större leverantörer om en kortfristig finansiering om totalt 20 miljoner US-dollar, se även pressmeddelande publicerat den 22 mars 2013). Denna finansiering omfattar 10 miljoner US-dollar från ett spärrat konto (sk ”debt service account”) som hanteras av Norsk Tillitsmann och resterande 10 miljoner US-dollar tillförs genom ett brygglån från större leverantörer. Detta belopp bör säkerställa Bolagets verksamhet på

nuvarande nivå och Bolaget bedömer det möjligt att lösa den långsiktiga finansieringen under april månad 2013.

Mer detaljerad information om vad OSC:s beslut innebär återfinns i det engelska pressmeddelandet med rubriken ”Northland Announces Default Pursuant to National Policy 12-203”, publicerat på Bolagets webbplats.