NorthStar ACE™ dubbel finalist i stor amerikansk innovationstävling

Report this content

NorthStar ACE™, det svensk-amerikanska Altorbolaget NorthStars banbrytande lösning för fjärrstyrning av energilagring, har utsetts till finalist i två kategorier i den prestigefyllda innovationstävlingen 2016 Fierce Innovation Awards. NorthStar ACE™ (Advanced Connected Energy) som förändrar hur energilagring hanteras runt om i världen introducerades på telekomkonferensen Intelec i Austin, Texas, i förra veckan.

Fierce Innovation Awards är en prestigefylld amerikansk innovationstävling som ger erkännande till den tele- och kommunikationsteknik som betyder mest och som kommer att ha störst inverkan på vår framtid. Vinnaren av årets priser tillkännages den 17 november. Northstar ACE™ är finalist i två kategorier inom området Business Transformation Management där framsynta innovationer som gör det möjligt för tjänsteleverantörer och nätoperatörer att förnya nu och i framtiden belönas.

• Det är fantastiskt att vår innovation Northstar ACE™ redan har fått ett sådant erkännande. Vi är finalister både i kategorin molntjänster och den för BSS/OSS, det vill säga affärsstödsystem och driftstödssystem för telekomtjänster, säger Hans Lidén, VD på NorthStar Group.

NorthStar ACE™ är en helt integrerad och kostnadsoptimerad lösning som kombinerar Bluetooth-kommunikation med ett Internet of Things-koncept (IoT-koncept). Användaren kan trådlöst hämta såväl realtidsinformation som historiska prestanda både lokalt genom en app och på distans via en molntjänst. Batterierna kan via systemet övervakas från tillverkning och genom produktens hela livscykel. Molntjänsten är uppbyggd så att data sammanställs och visas på nätnivå, men som bara kräver ett par klick för att visa detaljerade data för en enskild basstation eller ett enskilt batteri.

• Röst- och datatjänster är något som de flesta idag tar för givet. Men i slutänden handlar allt om att ha tillförlitlig kraftförsörjning. NorthStar ACE™ ger telekomoperatörer och tornbolag en lösning för att få full information och kontroll över sin energilagring utan att ens vara i närheten av en basstation. Vi kommer att se drastiskt minskade kostnader för hanteringen av reservkraft, eftersom Northstar ACE™ hjälper till att förhindra de flesta batterifel som kan uppstå. Det i sin tur ökar telefonnätens tillgänglighet och minskar kostnaderna för inköp av batterier och tillhörande driftskostnader, säger Hans Lidén.

NorthStar ACE™ har tagits emot väl bland nyckelkunder som har fått lösningen presenterad för sig och ses som ett verkligt tekniksprång som kommer att förändra branschen. Lösningen rullas ut i ett begränsat antal installationer under fjärde kvartalet i år och ska finnas fullt tillgänglig på marknaden under första kvartalet 2017. NorthStar ACE™ riktar sig inledningsvis till telekom och andra industriella applikationer, men med planer på att inom en snar framtid använda teknologin på andra områden.

För mer information, kontakta:
Hans Lidén, VD NorthStar, tel: +46 70 417 85 09, e-mail: hans.liden@nsb.email
Per Werin, Marknadschef NorthStar, tel: +46 72 214 62 00, e-mail: per.werin@nsb.email

Om NorthStar
NorthStar Group är en svensk-amerikansk leverantör av energilagringslösningar som ägs av det svenska private equity-bolaget Altor. NorthStar grundades år 2000 och är idag världsledande inom batteriteknologi samt lösningar och system för energilagring. NorthStar består av två divisioner – Reserve Power och Transportation. Gruppen sysselsätter över 500 personer med huvudkontor i Stockholm och tillverkningsanläggningar i USA. NorthStar har också ett globalt distributionsnät och servicecenter i Nord- och Sydamerika, Asien, Mellanöstern och Europa. Läs mer på www.northstarbattery.com.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Det är fantastiskt att vår innovation Northstar ACE™ redan har fått ett sådant erkännande. Vi är finalister både i kategorin molntjänster och den för BSS/OSS, det vill säga affärsstödsystem och driftstödssystem för telekomtjänster.
Hans Lidén, VD NorthStar Group
Röst- och datatjänster är något som de flesta idag tar för givet. Men i slutänden handlar allt om att ha tillförlitlig kraftförsörjning. NorthStar ACE™ ger telekomoperatörer och tornbolag en lösning för att få full information och kontroll över sin energilagring utan att ens vara i närheten av en basstation. Vi kommer att se drastiskt minskade kostnader för hanteringen av reservkraft, eftersom Northstar ACE™ hjälper till att förhindra de flesta batterifel som kan uppstå. Det i sin tur ökar telefonnätens tillgänglighet och minskar kostnaderna för inköp av batterier och tillhörande driftskostnader.
Hans Lidén, VD NorthStar Group