Vinner prestigeuppdrag för statliga energibolaget Statnett

Göteborgsföretaget Novacura fortsätter att vinna mark runtom i Europa. I Norge ser allt fler företag fördelarna med Flow-verktyget. I en svidande konkurrens vinner nu Novacura den upphandling som norska, statliga energibolaget Statnett nyligen genomfört.

– Det ser verkligen ljust ut för oss i Norge. Dels har vi redan levererat Flow till flera företag inom oljebranschen och nu får vi detta tunga uppdrag inom energibranschen när Statnett väljer oss framför alla andra konkurrenter. För oss är detta en stor framgång och ett stort kliv in på den norska marknaden, säger Novacuras vd Johan Melander.

Göteborgsbaserade it-företaget Novacura går från klarhet till klarhet med produkten Flow som förenklar och effektiviserar företags processer. Norge är den mest spännande marknaden för tillfället när det statliga energibolaget Statnett väljer Flow för att bygga en mobil lösning till deras stationsunderhåll.

– Statnett har 130 tekniker som arbetar med underhåll på norska transformatorstationer och ledningsnät med hjälp av iPhone och iPad. Vårt uppdrag är att ta fram en mobil lösning som fungerar för allt periodiskt underhåll, felrapportering och andra tänkbara scenarier som kan uppstå. En viktig funktionalitet är att lösningen ska fungera även utan täckning, säger Johan Melander, VD på Novacura.

Novacura lägger till stöd för MDM, Mobile Device Management, så att det befintliga och säkra mobilsystemet som Stanett har från Mobileiron fungerar tillsammans med Flow.

– Statnett har skyddsklassade anläggningar och ställer rigorösa krav på systemens säkerhet. Det innebär såklart höga krav på oss vilket känns bra, Flow fungerar utmärkt i alla miljöer.

Det norska energiföretaget är övertygat om att de valt det mest användbara verktyget för deras behov.

– Vi valde Novacura eftersom de hade det bästa erbjudandet utifrån ett helhetsperspektiv. De har mycket god förståelse för de processer som vi önskar utveckla stöd till. Produkten Novacura Flow var den mest mogna produkten som mötte Statnetts behov, både när det gäller stöd för iOS och stöd för arbetsprocesser som är offline, säger Jan Erik Hestad, projektledare och seniorrådgivare på Statnett.

Projektet har precis dragit igång, driftsättningen planeras till våren 2015 efter omfattande säkerhetstester. Efter de avtalade integrationerna kan det finnas andra processer inom Statnett, både operativa och administrativa, där det finns en förbättringspotential med Novacura Flow.

– Den här affären har ett stort symboliskt värde för oss vilket är fantastiskt roligt, säger Novacuras vd Johan Melander.

För ytterligare information:
Johan Melander, vd Novacura, 073-850 11 11, johan.melander@novacura.se
Petter Larsson, vice vd Novacura, 0738-50 11 22, petter.larsson@novacura.se
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Novacura, 070-445 15 99, magnus@sjoback.se

Novacura är ett mänskligt it-företag som, med hjälp av tjänster och egen programvara för affärssystem, effektiviserar och förenklar sina kunders affärskritiska processer. Företaget är privatägt och har kontor i Sverige och Polen, dessutom säljs programvaran via partnerföretag i både Europa och USA. Novacura har 40 erfarna medarbetare och huvudkontoret ligger i Hovås utanför Göteborg. Företaget har fått utmärkelserna Gasell 2013 och Superföretag 2014. www.novacura.se