• Novax/

Novax säljer sitt innehav i Medius och lämnar över huvudägarskapet till Marlin Equity Partners

Novax har träffat avtal om försäljning av aktierna i Medius till Marlin Equity Partners. Bolaget har under Novax ägande haft en stark utveckling och en stabil grund har lagts för den fortsatta tillväxtresan.

Novax kom in som ägare i Medius 2011 och sedan dess har bolaget utvecklats från ett lokalt bolag med stor andel konsultintäkter från affärssystem och fasta installationer, till en global leverantör av branschledande molnbaserade lösningar för elektronisk fakturahantering. Bolaget har utvecklat en unik mjukvaruplattform, genomfört och implementerat det strategiska tilläggsförvärvet av Ascendo, renodlat verksamheten genom försäljningen av affärssystem-divisionen Medius Dynamics, ställt om affärsmodellen och produkterna till Software-as-a-Service, förflyttat affären till molnet och vuxit internationellt genom en betydande etablering i USA. Idag är USA bolagets näst största marknad, mer än 65% av intäkterna är återkommande och över 99% av alla nya affärer är molnbaserade.

- Medius har haft en stark utveckling under vår ägarperiod och är ett bra exempel på hur vi tillsammans med entreprenörer och ledning kan ta bolag till nästa nivå. Vi är övertygade om att den fortsatta potentialen för bolaget är stor på den internationella marknaden och tror att Marlin Equity Partners, med sin branscherfarenhet och geografiska närvaro i Europa och USA, kan hjälpa Medius vidare på den fortsatta tillväxtresan, säger Eric Persson, VD Novax

- Tillsammans med Novax har vi gjort en lång resa från klassiskt svenskt mjukvarubolag med konsultintensiva anpassade installationer on-premise till ett internationellt cloud-bolag med branschledande kunderbjudande. Det hade inte gått utan en ägarkrets med fokus på tillväxt och en långsiktig syn på företagsbyggande och värdeskapande. Vi vill tacka Novax för allt stöd, strategiskt som finansiellt, och ser fram emot att fortsätta resan med Marlin Equity Partners som ny huvudägare, säger Per Åkerberg, VD Medius

Eric Persson, VD Novax, 070-606 61 16, eric.persson@novax.se
Per Åkerberg, VD Medius, 072-961 25 50, per.akerberg@medius-group.com

Novax är en aktiv och långsiktig investerare som i partnerskap med entreprenörer utvecklar lönsamma bolag med god tillväxtpotential. Utöver Medius har Novax bland annat ägarintressen Academic Work, ApoEx, Concept, Designtorget, EMG, Filippa K, Hyper Island, Lagerhaus och RCO.
www.novax.se

Novax ingår i familjeägda Axel Johnson-koncernen tillsammans med Axel Johnson International, Kicks, Martin & Servera (70%), Åhléns samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%) och Dustin (25 %). Koncernens konsoliderade nettoomsättning uppgick år 2016 till cirka 72 miljarder kronor och tillsammans har verksamheterna cirka 20 000 anställda (2016). Axel Johnson-koncernen ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se

Om Medius
Medius är en ledande leverantör av cloudlösningar för elektronisk fakturahantering. Lösningen MediusFlow skapar ökad kontroll och automatiserar hela P2P-processen. Medius grundades 2001, har mer än 2000 kunder och 220 anställda fördelade på kontor i Sverige, Polen, USA, Norge, Danmark, Nederländerna, Malaysia och Australien.
www.mediusflow.com

Taggar: