NOVESTRA: KOMMUNIKÉ FRÅN AB NOVESTRAS ÅRSSTÄMMA

Report this content

Vid dagens årsstämma i AB Novestra (publ) beslutades att fastställa resultat- och balansräkning för moderbolaget och koncernresultat- och koncernbalansräkning för verksamhetsåret 2015. Vidare beslutades att de till årsstämmans förfogande stående vinstmedel om totalt 193 949 719 kronor ska balanseras i ny räkning. Årsstämman beslutade om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören.

Årsstämman godkände styrelsens förslag beträffande riktlinjer för ersättning till bolagets ledande befattningshavare och övriga anställda avseende räkenskapsåret 2016.

Vidare godkändes styrelsens förslag om att bemyndiga styrelsen att, längst intill tiden för nästa årsstämma och vid ett eller flera tillfällen och med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier, dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets registrerade aktiekapital eller antal aktier i bolaget ökas med mer än totalt 10 procent. Det tidigare, vid förra årets årsstämma, beslutade bemyndigandet avseende nyemission av högst 6 000 000 aktier, vilket inte utnyttjats, gällde fram till årets årsstämma och har således upphört.

Årsstämman godkände styrelsens förslag om att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om förvärv och överlåtelse av egna aktier. Förvärv och överlåtelse får ske enligt följande:

1. Förvärv och överlåtelse av egna aktier får endast ske på Nasdaq Stockholm.
  2. Bemyndigandet får utnyttjas vid ett eller flera tillfällen fram till årsstämman 2017.
  3. Förvärv  får ske av högst så många aktier att det egna innehavet vid var tid inte överstiger tio (10) procent av samtliga aktier i bolaget. Överlåtelse får ske av högst det antal aktier som förvärvats med stöd av detta bemyndigande.
  4. Förvärv och överlåtelse får endast ske till ett pris inom det på Nasdaq Stockholm vid var tid gällande kursintervallet, varmed avses intervallet mellan den på börsen noterade högsta köpkursen och lägsta säljkursen.

Därefter beslutade årsstämman i enlighet med styrelsens förslag om antagande av ny bolagsordning (innebärande bland annat ändring av bolagets firma till Strax AB samt ändring av bolagets verksamhetsföremål), genomförande av sakutdelning av 6 197 995 aktier i WeSC AB (publ) till ett värde om 10 323 113 kronor vilket motsvarar ett värde om cirka 0,28 kronor per aktie baserat på det bokförda värdet på aktierna i WeSC AB (publ) per den 31 januari 2016, samt att genomföra en nyemission av högst 80 574 293 aktier med betalning genom överlåtelse av apportegendom bestående av aktier i Strax Group GmbH.

Styrelsen har med anledning av sakutdelningens praktiska genomförande fastställt avstämningsdagen för sakutdelningen av aktier i WeSC AB (publ) till den 29 april 2016 och utdelningen beräknas att betalas ut omkring den 9 maj 2016.

Beslut fattades om att styrelsearvode ska utgå med 100 000 kronor vardera till styrelseledamöter som anses vara oberoende i förhållande till bolagets större aktieägare samt utgå med 150 000 kronor till styrelsen ordförande. Arvode ska därmed utgå till Bertil Villard, Anders Lönnqvist och Michel Bracké, varvid styrelsearvode ska utgå med totalt 350 000 kronor. Styrelseledamot får efter särskild överenskommelse med bolaget fakturera styrelsearvodet jämte sociala avgifter och mervärdesskatt enligt lag genom ett av styrelseledamoten ägt bolag, under förutsättning att sådan betalning blir kostnadsneutral för bolaget.

I enlighet med valberedningens förslag omvaldes Bertil Villard och Anders Lönnqvist samt valdes Michel Bracké, Gudmundur Palmason och Ingvi Tyr Tomasson till ordinarie styrelseledamöter. Stämman valde därtill Bertil Villard till styrelseordförande. Vidare omvaldes KPMG AB, med huvudansvarig revisor Mårten Asplund, till bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Mer information om årsstämmans beslut återfinns i de fullständiga förslag som har upprättats och som återfinns på bolagets webbplats.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som AB Novestra är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument och/eller Nasdaq Stockholms regler. Informationen har lämnats för offentliggörande den 26 april 2016, klockan 18.20.

För ytterligare information kontakta Johan Heijbel, verkställande direktör, AB Novestra, på telefon    46 8 545 01750

Om AB Novestra
Novestra är ett oberoende investmentbolag med en portfölj av onoterade och noterade tillväxtbolag. Novestras onoterade portfölj består av större innehav i Strax Group GmbH. Därutöver har Novestra en investering motsvarande cirka 9 procent av det på First North noterade bolaget WeSC AB.

Novestras aktie finns noterad på Nasdaq Stockholm, under symbolen NOVE, bland Small Cap. För ytterligare information om AB Novestra hänvisas till www.novestra.com.