Resultat från ny diabetesstudie visar att läkare och patienter har olika uppfattningar om sjukdomen

Report this content

Stockholm, Sverige, 16 september 2015 Resultat som idag har presenterats vid European Association for the Study of Diabetes (EASD) visar att en ökad medvetenhet om hur diabetespatienternas och läkarnas uppfattningar om kontroll skiljer sig åt skulle kunna leda till förbättrad kommunikation mellan läkare och patienter samt förbättra diabetesbehandlingen.[1] Nya rön från studien Perceptions of Control (POC) visar att vuxna med typ 2-diabetes, dåligt reglerade på basinsulin, har en bredare definition av kontroll, uppfattar större hinder att upprätthålla kontroll och att livet påverkas betydligt mer än vad läkarna trott förväntar sig.[1]

“Det finns en betydande lucka i uppfattningar om kontroll mellan läkare och patienter i hur de definierar kontroll, hinder och hur det faktum att de är okontrollerade på basinsulin påverkar patienternas dagliga liv”, säger överläkare Kerstin Berntorp, Skånes Universitetssjukhus, huvudprövare för forskningsstudien POC i Sverige. “Att ha en mer öppen dialog under läkarbesöken kan ge en bättre insikt i dessa kritiska faktorer som skulle kunna förbättra diabetesbehandlingen och leda till effektivare individualiserade behandlingsplaner.”

Studien visar att läkare identifierar sjukdomskontroll hos patienter som är okontrollerade på basinsulin i mätbara, kliniska termer såsom frekvens/svårighetsgrad av hypoglykemi (93 % mot 69 %, p

Personer med typ 2-diabetes, okontrollerade på basinsulin, uppfattar fler hinder att uppnå kontroll jämfört med vad läkare gör. Det handlar bland annat om stress (75 % mot 54 %, p[1]

Effekten av att vara okontrollerade på basinsulin och hur detta stör vardagen upplevs som betydligt större än vad läkarna tror, och inkluderar aspekter som humör/känslor (63 % mot 33 %, p[1]

Om Perception of Control (POC)-studien
POC-studien baserades på uppgifter som samlats in från en webbenkät med 300 läkare och 1 012 vuxna med typ 2-diabetes, okontrollerade på basinsulin (läkarbekräftad HbA1c> 64 mmol/mol) från Storbritannien (n = 100 läkare och 620 patienter), Sverige (n = 100 läkare och 240 patienter) och Schweiz (n = 100 läkare och 152 patienter).[1] Information samlades också in från en kontrollgrupp på 295 vuxna med typ 2-diabetes, välreglerade på basinsulin, läkarbekräftad HbA1c 59 mmol/mol från Storbritannien.[1] Totalt samlades uppgifter in från 1 607 patienter och läkare för analys. Syftet med studien var att undersöka hur denna patientgrupp upplevde kontroll och om det skiljer sig från uppfattningar om kontroll bland läkare.[1]

För mer information, vänligen kontakta:

Sara Jensen, Novo Nordisk Scandinavia AB
Telefon: +46 40388937 +46 706388937, SAJN@novonordisk.com
Överläkare Kerstin Berntorp, Skånes Universitetssjukhus, + 46 70 9926243.

Om Novo Nordisk
Novo Nordisk är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag med mer än 90 år av innovation och ledarskap inom diabetesvården. Detta arv har gett oss en erfarenhet och kapaciteter som också gör att vi kan hjälpa människor att övervinna andra allvarliga kroniska sjukdomar: blödarsjuka, tillväxtstörningar och fetma. Novo Nordisk har sitt huvudkontor i Danmark och sysselsätter cirka 39 700 personer i 75 länder samt marknadsför sina produkter i fler än 180 länder. För mer information, besök novonordisk.com, Facebook, Twitter, Linkedin www.Youtube.com/novonordisk

Referens

1. Brod M, et al. Perceptions of diabetes control among physicians and patients with uncontrolled type 2 diabetes using basal insulin. Poster-presentation (#890) vid 51st European Association for the Study of Diabetes (EASD) Annual Meeting, 16 september 2015.

Taggar: