Xultophy® (IDegLira) godkänt i Europa

Malmö 22 september 2014 – Förra veckan meddelade Novo Nordisk att EU-kommissionen har godkänt Xultophy® för behandling av diabetes mellitus typ 2 hos vuxna. Beslutet omfattar samtliga 27 EU-medlemsstater.

Xultophy® är varumärket för IDegLira, den första kombinationen av insulin degludek (Tresiba®) och liraglutid (Victoza®) i en och samma injektionspenna, och tas en gång per dag. Xultophy® är utvecklad för behandling av vuxna med typ 2-diabetes för att förbättra blodsockerkontrollen i kombination med glukossänkande läkemedel som tas oralt, om dessa på egen hand eller i kombination med basinsulin inte ger tillfredsställande glykemisk kontroll.

– Vi ser Xultophy® som ett viktigt steg framåt i utvecklingen, med potential att förändra behandlingen av typ 2-diabetes. I kliniska studier1, där Xultophy® användes av personer med okontrollerad typ 2-diabetes, som tidigare behandlades med oral diabetesbehandling, uppnådde cirka 80% det uppsatta målvärdet för långtidssocker (HbA1c). Vi ser fram emot att kunna erbjuda Xultophy® till personer med typ 2-diabetes i Sverige, förhoppningsvis under hösten 2015 säger Christina Lloyd, Clinical Medical Regulatory Director på Novo Nordisk Scandinavia.

Om Xultophy®
Xultophy® är en insulinkombination som injiceras en gång per dag. Xultophy® består av insulin degludek (Tresiba®), ett analogt basinsulin och liraglutid (Victoza®), en human GLP-1 analog.

I kliniska studier1,2 har Xultophy® konsekvent uppvisat resultat med förbättrad blodsockerkontroll över lång tid hos personer med typ 2-diabetes som ännu inte fått insulinbehandling och även hos personer med typ 2-diabetes som tidigare inte uppnått blodsockerkontroll med sin basinsulinbehandling. Hos personer som inte uppnådde blodsockerkontroll med basinsulinbehandling har behandling med Xultophy® i kliniska studier lett till en sänkning av HbA1c med 21 mmol/mol, en genomsnittlig viktminskning på 2,7 kilo samt givit upphov till färre hypoglykemier jämfört med insulin degludek.

Novo Nordisk lämnade in en ansökan om godkännande av Xultophy® i EU den 31 maj 2013.

Sara Jensen, Novo Nordisk Scandinavia AB
Telefon: +46 40388937 +46 706388937, SAJN@novonordisk.com

Novo Nordisk har sitt huvudkontor i Danmark och är ett globalt läkemedelsföretag som arbetat med innovationer i 90 år. Novo Nordisk är världsledande inom diabetesbehandling. Novo Nordisk har den bredaste produktportföljen inom diabetes och ett stort urval avancerade injektionshjälpmedel. Novo Nordisk har dessutom en ledande position inom andra områden såsom blödningsbehandling, tillväxthormonbehandling, samt inom kvinnohälsa.

Ref.
1.Gough et al; The Lancet Diabetes & Endocrinology published online September 2, doi:10.1016/S2213-8587(14)70174-3
2.Buse et al; Diabetes care published online August 11, 20142014 DOI: 10.2337/dc14-0785