Kvartalsredogörelse kvartal 1

Nettoomsättningen uppgick till kSEK 7 142 (5 824)

Resultat före skatt uppgick till kSEK -1 806 (-725)

Eget kapital uppgick vid periodens slut till kSEK 8 849 (9 361)

Likvida medel uppgick vid periodens slut till kSEK 6 728 (5 818)

Sammanfattning

Omsättningen för kvartal 1, perioden juli till september 2016, uppgick till kSEK 7 142
(5 824).

Resultat före skatt uppgick till kSEK -1 806
(-725). Orsaken till det negativa resultatet är att räkenskapsåret börjar med en semestermånad med majoriteten av personalen på semester och få genomförda undersökningar kombinerat med fler anställda. Likviditeten är god och uppgick vid periodens slut till kSEK 6 728
(5 818).

Att det är ett negativt resultat första kvartalet är väntat, mycket få undersökningar sker under semestermånaden. Novus har rekryterat fler undersökningskonsulter för att kunna förbättra resultatet och tillväxten. Med fler anställda blir det en större förust under semesterkvartalet. Vi ser idag ingen anledning till att detta negativa resultat inte skall återhämtas, samt att verksamhetsåret kommer att sluta med ett positivt resultat.

Bolagets verksamhet

Novus Group International AB (publ) erbjuder undersökningar och rådgivning inom Opinion (opinions- och samhällsmätningar), Marknad (varumärke & kommunikation affärsutveckling samt media) och Loyalty (kund & medarbetare). Novus undersökningsidé fokuserar på timing och närvaro, det vill säga vara på plats när och där det händer med handlingsinriktade analyser.

Novus erbjuder undersökningar med:

• Trovärdighet, våra kunder kan alltid lita på att en Novus undersökning ger en korrekt bild.
  • Nytänkande, Novus kombinerar kunskap och erfarenhet med innovation.
  • Precision där handlingsinriktade analyser står i centrum.
  • Snabbhet vilket innebär att vi generellt sett kortar ledtider mellan beställning och leverans och genomför snabbare undersökningar.

Novus Group International bedriver sin verksamhet i Stockholm och är noterat på Aktietorget sedan juni 2007.

Bolagets utveckling under perioden juli-september 2016

Kvartal 1 har inneburit en del nya kunder, försäljningstakten är god.
Omsättningen uppgick till kSEK 7 142 (5 824) vilket är en ökning med 23% jämfört med motsvarande period 2015. Resultat före skatt uppgick till kSEK -1 806 (-725 ).

Att det är ett negativt resultat första kvartalet är väntat, mycket få undersökningar sker under semestermånaden. Novus har rekryterat fler undersökningskonsulter för att kunna förbättra resultatet och tillväxten. Den ökade omsättningan är positivt och vi ser ett ökat intresse för Novus analys och undersökningstjänster.

Bolagets likvida ställning är stark, uppgick vid periodens slut till kSEK 6 728 (5 818 ).

Novus är fortsatt ett av de mest citerade undersökningsföretaget på den svenska marknaden. Var fjärde publicerad undersökning i svensk media är en Novus undersökning.  Den spontana kännedomen för Novus är högre, och Novus är nu det företag som är näst mest känt på Svenska marknaden.

Händelser efter periodens slut

Det är lätt att undersökningar enbart tolkas som siffor, när siffrorna bara är en förenklad representation av verkligheten och som behöver beskrivas med ord och sättas i ett sammanhang. Det finns en internationell trend att undersökningsbolagen förminskas till dataleverantörer, och tolkningen av siffran lämnas helt i händerna av mottagaren eller någon annan. Värdefull kunskap försvinner och feltolkningar sker, något som kan bli både kostsamt och faktiskt upplevas som ett hot mot demokratin. Effekterna av brexit hade inte blivit så radikala om man lyssnat på undersökare, inte heller missen med Trump. Detta är något som Novus arbetat länge med att vända på. Under detta verksamhetsår så fokuserar Novus än mer på att sprida information om detta.

Novus har nu en blogg som uppdateras regelbundet: www.novus.se/blogg
En facebook sida, twitter, och senast: En Youtube kanal och podcast. Där vi går på djupet kring trendet och förklarar vad som faktiskt ligger bakom. Novus Sanity Check tillsamman med mediestrategen Brit Stakston är ett sådant initiativ. Ett veckovis program som tar upp aktuella ämnen.

Framtidsutsikter

Novus Group International AB är idag ett etablerat undersökningsföretag på den svenska marknaden. Novus är positionerat med fokus på nytänkande i kombination med erfaren analys- och konsultkompetens.

Vi vet att marknaden i allt större utsträckning behöver snabb och trovärdig information och analys, där trovärdigheten är den viktigaste aspekten.

Novus positionering är god för att fortsätta tillväxt och ta marknadsandelar.

Antal aktier

Antal utestående aktier är 10 372 250 stycken.