NTEX-koncernen avvecklar NTEX Logistics AB

NTEX Logistics avvecklar sin terminalverksamhet. Orsaken till beslutet är att golvet i terminalen där verksamheten bedrivs inte håller för den belastning som hyresvärden, Hemfosa Fastigheter AB, lovat att det ska göra enligt hyreskontraktet. Beslutet innebär att ca 60 personer varslas om uppsägning.

Problemet är att det dåliga golvet gör det omöjligt att hantera de volymer som krävs för att kunna bedriva den här typen av verksamhet.

– Som det är nu uppskattar jag att vi i bästa fall kan utnyttja terminalen till 60 procent av vad vi blivit lovade och räknat med. Det har medfört att vi förlorat stora intäkter varje månad, säger NTEX Logistics VD Dan Ericsson.

– Under närmare två års tid har vi försökt att få till en dialog om golvet med hyresvärden Hemfosa Fastigheter AB men de är helt ointresserade, de svarar varken på mejl eller telefon, säger NTEX ägare Thomas Ström.

– Egentligen skulle vi tagit det här beslutet långt tidigare men vi har känt ansvar mot personal och kunder och därför har vi under en längre tid försökt finna olika lösningar.

– Totalt har detta kostat till dags dato ca 35 miljoner kronor och det är därför vi tvingas avveckla terminalverksamheten i NTEX Logistics, säger Thomas Ström.

Avvecklingen av NTEX Logistics AB innebär att NTEX-koncernen minskar sin omsättning med tio procent. Koncernens övriga verksamheter, som expanderat kraftigt de senaste åren, berörs inte av beslutet.

För ytterligare information kontakta:

Thomas Ström, ägare NTEX, tel. 0708-61 42 90

NTEX är ett transport- och logistikföretag med 250 anställda och en omsättning på 1 miljard SEK. NTEX har huvudkontor i Göteborg, samt kontor i Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland, Polen, Estland, Lettland och Litauen. Det finns även agenter i ett antal europeiska länder. För ytterligare information: www.ntex.se

Taggar: