Analysguiden: Ett kvitto på framgång

Nuevolution skördar vinst från nya samarbeten. Vi ser god chans för stora intäkter under 2017–2018. Forskningsresultat bådar gott för nya möjliga avtal.

Tack vare en större intäkt från det nyligen presenterade licensavtalet med det spanska läkemedelsbolaget Almirall redovisade Nuevolution ett positivt rörelseresultat om 76 miljoner kronor under andra kvartalet. Vinsten är ett kvitto på de stora framsteg som nåtts under hösten. Detta framför allt i form av två mycket omfattande samarbets­avtal som kan generera mång­miljardbelopp i intäkter vid framgångsrika kliniska resultat.

De första tecknen från de nya samarbetena med Amgen och Almirall tyder på en bra start. Detta understryks av lyckade tidiga resultat från ett första sjukdomsmål inom ramen för Amgenavtalet. Vi räknar vidare med att Almirall kommer att avancera inflam­mationsprojektet RORγt-häm­maren mot klinisk fas under året.

Om inget oförutsett händer bedömer vi att det ger ytterligare milstolpsintäkter till Nuevolution under 2017/2018.

Parallellt med dessa samarbeten fortskrider utvecklingen i den egna forskningsportföljen och viktiga resultat inom inflammations­området väntas under våren. Mot bakgrund av tidigare positiva resultat talar det för ett potentiellt värdehöjande nyhetsflöde den närmaste tiden. Bolagets målsätt­ning är även att sluta minst ett nytt samarbetsavtal under kommande tolv månader.

Nuevolutions plattformsteknologi för tidig läkemedelsutveckling, Chem­etics®, håller av allt att döma hög internationell klass.Bolaget har en god finansiell ställning och pågående och tillkommande sam­arbeten kan ge betydande intäkter de närmaste åren. Tidig läkemedelsutveckling är alltid kopplad till hög risk. Nuevolution har dock bevisad förmåga att återkommande identifiera nya sjukdomsmål. Denna kapacitet ger ett skyddsnät om enstaka projekt fallerar.

Vi ser sammantaget fortsatt stor potential i Nuevolutionaktien. Vår Köprekommendation upprepas. Med hänsyn till något högre FoU-kostnader och skatt än väntat sän­ker vi motiverat värde marginellt till 27,6 kronor per aktie (28,1)

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.