Analysguiden: Ett licensavtal av rang

Licensavtalet inom inflammation med Almirall översteg våra förväntningar och är av stor strategisk vikt. Betydande affärsmöjligheter kvarstår för forskningsportföljen. Vi höjer motiverat värde och upprepar Köp.

I vår senaste analys (november 2016) bedömde vi möjligheterna som goda för nya lukrativa sam­arbetsavtal inom kort för Nuevolution. Vi blev snabbt sann­spådda då bolaget i december träff­ade ett stort licensavtal med läkemedelsbolaget Almirall. Avtalet gäller utveckling och rättigheter avseende behandlingar av inflammatoriska hudsjukdomar och psoriasisartrit. Möjliga ersättningar uppgår till maximalt 453 miljoner euro plus royalties. Ett traditionellt licensavtal som i detta fall är vidare ett bra komplement till samarbetet med Amgen (som presenterades i oktober). Det senare har troligen större potential på sikt men till skillnad från Almirall avtalet ger det inga intäkter initialt.

Avtalet med Almirall rör programmet för så kallade ROR-γ-t-hämmare Samtidigt behåller Nuevolution rättigheter för programmet för stora behandlingsområden. Exempelvis gäller det ledgångsreumatism där bolaget har intressanta prekliniska resultat. Det understryker att det fortfarande finns goda möjligheter att bygga ytterligare stora värden i den egna forskningsportföljen. Nuevolutions mål är att genomföra 5 till 6 affärs­möjligheter under perioden 2016-­2018. Med både Amgen- och Almirallavtalen på plats under 2016 håller bolaget den tidplanen gott och väl.

Bolagets plattformsteknologi för tidig läkemedelsutveckling, Chemetics®, håller av allt att döma hög internationell klass.Bolaget har en god finansiell ställning och pågående och tillkommande sam­arbeten kan ge betydande intäkter de närmaste åren. Tidig läkemedelsutveckling är alltid kopplad till hög risk. Nuevolution har dock bevisad förmåga att återkommande identifiera nya sjukdomsmål. Denna kapacitet ger ett skyddsnät om enstaka projekt fallerar.

För andra gången på kort tid (sedan oktober) höjer vi motiverat värde. Denna gång till 28,1 kronor (från 23,2). Almirallavtalet är den främsta anledningen. Vi ser stor uppvärderingspotential i denna ännu till stora delar förbisedda bioteknikaktie.

Läs hela analysen här: http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/Halsovard/Nuevolution/Analyser/2017/Ett-licensavtal-av-rang/

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer på www.analysguiden.se