PARK SLOPE I BROOKLYN ÄR MÅNADENS STADSDEL I NEW YORK CITY-KAMPANJ

Månadens stadsdel i New York City är Park Slope i Brooklyn när NYC & Company startar året med den populära kampanjen Neighborhood by Neighborhood. Kampanjen ska öka medvetenheten och få besökare att utforska nya områden i de fem olika stadsdelarna som ligger utanför de klassiska och traditionella turiststråken.

Kampanjen kommer att pågå hela 2014 med Santander Bank, N.A. som ny sponsor. Det familjevänliga området i Park Slope är ett populärt besöksmål för lokala New York-bor där besökarna kan prova på flera förstklassiga restauranger, shoppa i vintagebutiker och njuta av mer än 600 hektar parkområden.

”Det ska bli enormt roligt att fortsätta med Neighborhood x Neighborhood 2014. Vi är stolta över att Santander nu valt att gå med i vår satsning att få fler besökare, stärka den lokala ekonomin och uppmuntra människors intresse att utforska de hundratals områden som finns i New Yorks fem stadsdelar,” säger Fred Dixon, NYC & Company’s interimspresident och CEO. ”Tillsammans kommer vi att tydligare kunna visa upp de utvalda områdena och uppmuntra invånare och besökare att uppleva restauranger, kaféer, shopping, nattliv och konserter i det pittoreska Park Slope under januari.”

”Neighborhood x Neighborhood är ett fantastiskt initiativ och vi är väldigt glada över att kunna bidra till den ekonomiska utvecklingen i de unika områdena som gör New York City så speciellt”, säger Josephine Moran, regionpresident för Santander New York och Norra New Jersey.

Margaret Morton, som är Cultural Affairs Deputy Commissioner I New York City, hyllar också Park Slope:

”I Park Slope håller många kulturella organisationer till vilket skapar en familjevänlig atmosfär året runt. Området sjuder av allt från musik- och dansföreställningar till dockteater och kolonialhistoriskt museum. Vi uppmuntrar verkligen alla invånare och turister att besöka och få uppleva den uppsjö av kreativa erbjudanden som finns i området.”

Park Slope är lättillgängligt och smidigt att ta sig till med nästan 10 tunnelbaneförbindelser i New York City. Det är ett perfekt utflyktsmål för New York-besökaren att spendera en eftermiddag. Mer information om vad man kan se och göra i Park Slope hittar man på nycgo.com/neighborhoods.

Värt att se och göra i Park Slope:

Kulturella organisationer och parker:

• Brooklyn Arts Exchange är en scenkonst- och utbildningsorganisation som erbjuder över 50 föreställningar varje säsong på sin intima teater.
  • Brooklyn Conservatory of Music grundades 1897 som ett formellt musikkonservatorium och fortsätter att erbjuda utbildningsprogram utöver allmänna konserter.
  • Vid Washington Park hittar man Old Stone House som är en replika av ett holländskt 1700-talsstenhus och är idag ett museum till minne av Brooklyns kolonialhistoriska period och revolutionskriget.
  • Prospect Park med närmare 600 hektar innehåller allt från zoo och botanisk trädgård till hästridning och skridskoåkning i den nyligen öppnade LeFrak Center vid Lakeside.
  • För mer än 30 år sedan grundades Puppetworks, av den hyllade dockspelaren Nicolas Coppola. De erbjuder klassiska berättelser så som Pinocchio och Hans och Greta. I januari går Guldlock och de 3 björnarna och Cinderella.

Middag och nattliv

• Al di la Trattoria, är en familjeägd restaurang som serverar norditalienska rätter.
  • Bagel Hole har handrullat bagels i närmare 30 år. De serverar klassiska New York-style bagels i 10 smaker, bland annat sesam, vete och kanelrussin.
  • Barbès har fått sitt namn efter ett musikområde i Paris, och är en bar och musikscen med en mängd olika nöjesevenemang med DJs, live band och filmvisning.
  • BKLYN Larder är återförsäljare av ost och proviant av högkvalitativ hemlagad mat och specialiteter som annars är svåra att hitta.
  • The Chocolate Room är ett choklad- och dessertkafé med fantastiska chokladspecialitetebor
  • Traditionell mexikansk mat i en sofistikerad inramning äter man med fördel på Fonda med den hyllade kocken Roberto Santibañes som byter menyn varje säsong.
  • New Yorkers från alla fem stadsdelar besöker Franny’s för deras tunna utsökta pizzor med högkvalitativa ingredienser, säsongsbaserade aptitretare och deras stora utbud av vin, cocktails och öl.
  • Freddy’s är en institution i Brooklyn som haft öppet sedan förbudstiden och ligger i Park Slope. Ser ut som en dykbar och har ett stort utbud av öl, en meny med hamburgare, quesadillas, jätteräkor och mycket mer.
  • Ryktet säger att de har det bästa kaffet i Brooklyn. Gorilla Coffee är en livlig coffee shop i hörnet av Fifth Avenue och Park Place.
  • Grand Central Oyster Bar öppnade nyligen en restaurang i Park Slope och har brett utbud av bland annat sea food, soppor och grytor på menyn.
  • High Dive en populär lokal bar med happy hours.
  • Sportbar med takterrass och scen inomhus, The Rock Shop har karaoke hela veckan.
  • Funnits i 14 år, Rose Water är ett mysigt ställe med äkta amerikansk mat.
  • Förvandlad från ett gammalt lager till en mysig bar, restaruang och livemusik, Union Hall har också en trädgård som är öppen under de varmare månaderna.

Shopping

• Brooklyn Superhero Supply Company är en superhjältebutik som erbjuder allt från mantlar, röntgenglasögon och hemliga identiteter, men har också en skola som drivs av välgörenhet.
  • Community Bookstore öppnade 1971 och är Brooklyns äldsta självständiga bokaffär med en mysig men fortfarande klassisk atmosfär. Deras hjälpsamma personal är mån om att rekommendera böcker, vare sig det är en bilderbok för barn eller historisk faktabok.
  • Guvnor’s Vintage Apparel säljer allt från rock and roll till klassisk utstyrsel, från top-of-the-line vintage till klassiska secondhandkläder för män och kvinnor.
  • Music Matters är för alla musikälskare, de säljer CD- och vinylskivor med fokus på indierock. Nya album kommer varje vecka och ägaren beställer hem det som inte finns på lagret.
  • I nära 12 år har Premium Goods sålt limiterade upplagor av retro och banbrytande skor, men även street-wear och friluftskläder.
  • Two lovers är en prisvärd butik som säljerklassiska och feminina blusar, klänningar, kjolar, dräkter, smycken, hattar och mer därtill för kvinnor och flickor.

Besökare som vill få ut ännu mer av Park Slope kan utöka sin vistelse och bo på ett av de närliggande hotellenHär finns alternativ som Hotel Le Bleu, ett samtida 48-rums butikshotell och Holiday Inn Express Brooklyn. Ytterligare hotell som ligger i närheten är Fairfield Inn & Suites Brooklyn och Holiday Inn Express Downtown Brooklyn.

New York City består av fem stadsdelar: Brooklyn, Bronx, Manhattan, Queens och Staten Island. Neighborhood x Neighborhood-initiativet syftar till att belysa att det finns prisbilliga och lättillgängliga områden i de fem stadsdelarna, särskilt i områdena nya hotell har byggts på senare år. De utvalda områdena och höjdpunkterna har valts i samarbete med ”City Council officials”, ”Department of Cultural Affairs”, ”NYC Small Business Services”, affärsutvecklingsdistrikt, samhällsledare, och under överseende av NYC & Companys mer än 2 000 medlemmar.

Mer information om Park Slope och andra sevärdheter och göromål i staden hittar du på nycgo.com/neighborhoods. För att läsa de månatliga pressreleaserna om Neighborhood x Neighborhood och för att se B-roll och foton från områdena besök nycgo.com/pressphotos. Följ @nycgo_press på Twitter för den senaste informationen om New York City turism och resor.