Turister i New York City julhandlar för 26 miljarder

Thanksgiving, jul och nyår firas stort i New York City och staden välkomnar uppemot fem miljoner besökare under vinterhögtiderna. Besökarna spenderar närmare 26 miljarder kronor mellan Thanksgiving och nyårsafton.

I slutet av november förvandlas New York City till en festlig vinterstad och det syns tydligt vilka högtider som närmar sig. Besökare som reser till New York City under vinterhögtiderna får en unik upplevelse och hittar många speciella aktiviteter att utforska i alla fem stadsdelar.

– Det är speciellt att fira vinterhögtiderna i New York City. De fem stadsdelarna vaknar till liv och erbjuder en härlig och fascinerande julstämning som lockar besökare från världens alla hörn. Att följa när nyårsbollen släpps på Times Square är en upplevelse som inte går att jämföra med något liknande, med över en miljon människor som firar in det nya året på plats och över 100 miljoner människor som följer direktsändningen, säger Fred Dixon, CEO för NYC & Company.

Vinterhögtiderna börjar med den årliga Macys Thanksgiving Day Parade. Årets parad är den 88:e i ordningen och här deltar över 10 000 människor. Paraden följs av den mycket efterlängtade Rockefeller Center Christmas Tree Lightning den 3:e december.

Den största högtiden i New York City är nyårsafton, där ett av de mest storslagna firandena äger rum på Times Square. Det årliga släppet av nyårsbollen är en stor höjdpunkt och lockar uppskattningsvis en miljon personer varje år.

Höjdpunkter från högtiderna som äger rum i vinter:

THANKSGIVING

Macys Thanksgiving Day Parade äger rum för 88:e gången i år. Firandet börjar den 27 november 2014 vid klockan 9.00. Besökare och tv-tittare får exempelvis ta del av gigantiska heliumballonger, fantasifullt utformade ekipage, orkestrar och clowner.

Paraden startar vid 77th Street och Central Park West och rör sig sedan mot Columbus Circle, där den svänger in på Central Park South, ner till Midtown på Sixth Avenue från 59th till 34th Street. Paraden avslutas på 34th Street framför Macys Herald Square (macys.com/parade).

JUL

I december tänds belysningen på det välkända Empire State Building. Under månaden lyses byggnaden upp av olika ljusshower till toner av klassiska jullåtar. De som åker upp och besöker den 86:e våningen, där man kan gå utomhus för att få en överblick av staden, under högtiderna kommer att få njuta av liveframträdanden i den festligt dekorerade lobbyn och på 80:e våningen (esbnyc.com).

Varje år dyker tillfälliga marknader upp som bland annat säljer hembakat och andra godsaker som hör till högtiderna. Några av de mest uppskattade marknaderna är Union Square Holiday Market, Columbus Circle Holiday Market, Holiday Shops i Bryant Park and Grand Central Holiday Fair.

NYÅRSAFTON

Times Square firas nyårsafton stort och finalen på firandet är New Year’s Eve Ball Drop. Det är en lång tradition och i år släpps nyårsbollen för 108:e gången. Uppskattningsvis är det 1 miljon personer som samlas vid Times Square för att fira in det nya året och fler än 100 miljoner amerikanska tv-tittare följer händelse. Runt om i världen följs händelsen av omkring 1 miljard människor.

Bollen har en diameter på 3,6 meter och är täckt med 32 256 stycken LED-lampor som kan skifta i över 16 miljoner nyanser. Vid 23.59 börjar bollen sin nedfärd och publiken på plats räknar tillsammans ned de sista sekunderna till det nya året och till firandet det nya året, som är fullt av förhoppningar, utmaningar, förändringar och drömmar. Mer information: timessquarenyc.org

För mer information för att planera din vistelse i New York City och för att boka boende, besök nycgo.com.

Det är speciellt att fira vinterhögtiderna i New York City. De fem stadsdelarna vaknar till liv och erbjuder en härlig och fascinerande julstämning som lockar besökare från världens alla hörn. Att följa när nyårsbollen släpps på Times Square är en upplevelse som inte går att jämföra med något liknande, med över en miljon människor som firar in det nya året på plats och över 100 miljoner människor som följer direktsändningen.
Fred Dixon, CEO för NYC & Company