Nytida förvärvar Ungstöd

Nytida har den 1 juli förvärvat Ungstöd. Det är ett företag som erbjuder individuellt utformade lösningar inom vård, behandling och boende för ungdomar med psykosocial problematik, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, missbruk, kriminalitet eller annat socialt nedbrytande beteende.

”Förvärvet utgör en fortsatt utveckling av vår satsning inom området Barn & Unga. Det blir ett välkommet tillskott, som passar väl in i Nytidafamiljen”, säger Nytidas affärsområdeschef Agneta Lindgren.

Ungstöd har sitt huvudsäte i Spånga i norra Stockholm och bedriver verksamhet i Stockholm, Mälardalen, Örebro-Värmland och Östersund. Företaget driver öppenvård, stöd- och träningsboende, kvalificerat kontaktmannaskap, jour- och familjehem och familjepedagogiska insatser.

Sektorchef i Nytida för det nya området Barn & Unga samt norra Sverige är Katarina Hult.

”Vi arbetar nu med att stärka vår kompetens och bredd inom området barn och unga. Vi vill komplettera de barn & unga-verksamheter som Nytida har idag inom framförallt korttidshem, skolor och HVB-hem. Där kommer Ungstöd att bidra med värdefull kunskap och sina beprövade koncept, bland annat sitt strukturerade öppenvårdsprogram”, säger Katarina Hult.

”Nytida blir en stark och trygg ägare för vår verksamhet och det tillför helt nya möjligheter till utveckling för oss båda. Det känns bra att kunna bidra till Nytidas satsning inom Barn & Unga, ett område som där vi har en bred kompetens och väl utarbetad metodik”, säger Emil Wallgren, en av grundarna och VD för Ungstöd.

För mer information, kontakta:

Nytida: Affärsområdeschef Agneta Lindgren, telefon 0733-44 15 01

Ungstöd: VD Emil Wallgren, telefon 0704-94 11 28