Två hederspriser till Sanna och terapihunden Selma

Terapihunden Selma och hennes förare Sanna Ericsson från Uddevalla har tilldelats Nytidas hederpris för kvalitet 2015. Sanna fick motta priset vid en högtidlig ceremoni i Solna den 21 december. Selma fick också ett hederspris i kategorin Årets sociala tjänstehund 2015 av Svenska Kennelklubben nyligen.

Selma har under 2015 blivit diplomerad terapihund. Tillsammans med Sanna åker Selma runt till Nytidas verksamheter i Västsverige och sprider stor glädje till boende på gruppbostäder och deltagare i daglig verksamhet. Dessutom är de aktiva i sociala medier, bland annat Djur i vården-bloggen och på Instagram.

Så här lyder motiveringen till Nytidas hederspris:

• Terapihunden Selma med hundförare Sanna Ericsson har på kort tid har blivit ett positivt och mycket uppskattat inslag i vardagen. Både Selma och Sanna bidrar med stort engagemang till att öka motivation, livskvalitet och glädje hos våra kunder.

Det finns många goda exempel på Selmas förmåga att inte bara sprida glädje, utan också konkret förbättra livskvaliteten hos kunderna.

”Två gånger i veckan träffar vi en kvinna med bipolär sjukdom. Vi har träffat henne sedan februari. Personal ser tydligt genom dokumentation att Selmas besök bidrar till en klart jämnare sinnesstämning. Vid behovs-medicin har kunnat reduceras ett flertal gånger. En farbror vi träffar varje onsdag för promenad pratar enligt personalen mycket mer samma dag som han träffar Selma än annars. Selma har ett flertal gånger agerat motivator till farbrorn för att ta sig in och äta sin middag, det går lätt som en plätt när Selma är med och ligger eller sitter bredvid vid måltiden i hans lägenhet”, berättar Sanna Ericsson.

För mer information, kontakta Sanna Ericsson, e-post sanna.eriksson@nytida.se

Nytida är Sveriges ledande aktör när det gäller stöd till barn, unga och vuxna med medicinsk eller social funktionsnedsättning. På våra ca 280 verksamheter börjar en ny tid för våra kunder vars livskvalitet ytterst garanteras av 4 700 experter på stöd och omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Vardaga ingår vi i Ambea. www.nytida.se