Östersundsborna - sämst i Sverige på medvetna konsumtionsval

Sju av tio Östersundsbor anser att de måste konsumera mindre animaliska produkter av hållbarhetsskäl och en tredjedel försöker idag hålla nere sin konsumtion. Trots detta är boende i Östersund sämst i landet (48 procent) att aktivt göra medvetna konsumtionsval. I västra Sverige med städer som Göteborg och Halmstad leder man trenden, där hela 58 procent gör medvetna konsumtionsval till stöd för hälsa och miljö. Det visar en undersökning utförd av SSI på uppdrag av Oatly om svenskarnas konsumtionsvanor gjord den 5-14 augusti 2014 med 2003 respondenter.

Aldrig tidigare har det varit så viktigt vad vi stoppar i oss. Nu sker det även ett trendskifte hos konsumenterna som visar att man inte längre enbart tar hälsan på största allvar, utan även miljön. Och agerar därefter. Närmare 70 procent av Östersundsborna förstår idag att de måste konsumera mindre animaliska produkter av hållbarhetsskäl, trots detta visar de lägsta siffrorna i landet (48 procent) när det kommer till att faktiskt aktivt göra medvetna konsumtionsval.

Allt fler konsumenter börjar förstå att det finns andra mer hälsosamma alternativ än animaliska produkter som inte bara är bra för en själv - utan även för miljön. Hela 66 procent av boende i norra Sverige, med städer som Östersund, Umeå, Sundsvall och Luleå är bekymrade för hur vi behandlar miljön och kan nu tänka sig att göra en förändring kring sin konsumtion. Dock är det den lägsta siffran i landet och därför hoppas vi nu att norrlänningarna ska gå från tanke till aktivt val, säger Toni Petersson VD Oatly.

Endast 18 procent av boende i Östersund kan tänka sig att bli vegetarianer på grund av den påverkan animaliska produkter har på miljön, en markant lägre siffra från till exempel södra Sverige med städer som Malmö och Helsingborg, där hela 24 procent kan tänka sig att bli vegetarian i miljösyfte.

Åtta av tio Östersundsbor (80 procent) dricker fler än 3-4 koppar kaffe med mjölk per dag, en hög siffra mot exempelvis sydöstra Sverige med städer som Norrköping och Linköping där endast 60 procent gör detsamma. Närmare hälften av boende i Östersund (48 procent) kan tänka sig att byta ut mjölken i kaffet mot andra alternativ så som soja, mandel och havremjölk. Mest positiva i landet till detta är man i Stockholm och Uppsala där hela 57 procent kan tänka sig ett annat alternativ. Sämst är man i Sydöstra Sverige där endast 37 procent kan tänka sig att ersätta mjölken.

För att enkelt förändra konsumtionen av mjölkprodukter har Oatly bland annat skapat Oatlyfier, ett plugin som ersätter mjölkprodukter till Oatlyprodukter i recept på nätet. Företaget har också gått utanför landets gränser och hyllade frukosten genom att anordna världens första frukostfestival, Break-fest i London. Den 5-7 september var Oatly även huvudpartner vid Stockholms första kaffefestival på Södra Teatern där de presenterade deras senaste tillskott – baristahavredrycken iKaffe.

Undersökningen är utförd av SSI den 5-14 augusti 2014 med 2003 respondenter, 186 av de svarande var från norra Sverige.