Sundsvallsborna - sämst i Sverige på medvetna konsumtionsval

Sju av tio Sundsvallsbor anser att de måste konsumera mindre animaliska produkter av hållbarhetsskäl och en tredjedel av dem försöker idag hålla nere sin konsumtion. Trots detta är boende i Sundsvall sämst i landet (48 procent) att aktivt göra medvetna konsumtionsval. I västra Sverige med städer som Göteborg och Halmstad leder man trenden, där hela 58 procent gör medvetna konsumtionsval till stöd för hälsa och miljö. Det visar en undersökning utförd av SSI på uppdrag av Oatly om svenskarnas konsumtionsvanor gjord den 5-14 augusti 2014 med 2003 respondenter.

Aldrig tidigare har det varit så viktigt vad vi stoppar i oss. Nu sker det även ett trendskifte hos konsumenterna som visar att man inte längre enbart tar hälsan på största allvar, utan även miljön. Och agerar därefter. Närmare 70 procent av Sundsvallsborna förstår idag att de måste konsumera mindre animaliska produkter av hållbarhetsskäl, trots detta visar de lägsta siffrorna i landet (48 procent) när det kommer till att faktiskt aktivt göra medvetna konsumtionsval.

Allt fler konsumenter börjar förstå att det finns andra mer hälsosamma alternativ än animaliska produkter som inte bara är bra för en själv - utan även för miljön. Hela 66 procent av boende i norra Sverige, med städer som Sundsvall, Umeå, Östersund och Luleå är bekymrade för hur vi behandlar miljön och kan nu tänka sig att göra en förändring kring sin konsumtion. Dock är det den lägsta siffran i landet och därför hoppas vi nu att norrlänningarna ska gå från tanke till aktivt val, säger Toni Petersson VD Oatly.

För att enkelt förändra konsumtionen av animaliska produkter har Oatly bland annat skapat Oatlyfier, ett plugin som ersätter mjölkprodukter till Oatlyprodukter i recept på nätet. Företaget har också gått utanför landets gränser och hyllade frukosten genom att anordna världens första frukostfestival, Break-fest i London. Den 5-7 september var Oatly även huvudpartner vid Stockholms första kaffefestival på Södra Teatern där de presenterade deras senaste tillskott – baristahavredrycken iKaffe.

Undersökningen är utförd av SSI den 5-14 augusti 2014 med 2003 respondenter, 186 av de svarande var från norra Sverige.

Om oss

Oatly finns av en enda anledning: vi vill göra det enkelt för folk att äta och dricka så att de mår bra och samtidigt slipper oroa sig för att de tär på planetens resurser. Oatly grundades på 90-talet efter att forskare vid Lunds Universitet gjort den revolutionerande upptäckten att naturliga enzymer kan omvandla fiberrik havre till näringsriktig flytande föda, perfekt anpassad för människor. Idag är metoden patenterad och vi arbetar hängivet vidare med vår uppgift: att förbättra både enskilda individers och hela planetens välbefinnande med ett produktsortiment som hämtar sin kraft från svensk havre. Med huvudkontor i Malmö och produktions- och utvecklingsanläggning i Landskrona har Oatly södra Sverige som hemmaplan. Oatly-varumärket finns i fler än 20 länder i Europa och Asien. I Storbritannien och Hong Kong finns vi på plats med helägda dotterbolag.