Oazers tankstation för vätgas uppmärksammad i regional tävling

Innovationsföretaget Oazer var en av fem nominerade till Connect-företag i Västerbotten. Detta redan innan att företagets första tankstation har invigts.

– Vi är så klart glada för nomineringen. Det är ännu ett bevis för att klimatfrågan tar den plats på agendan som den förtjänar, säger Mikael Lindblad, affärsutvecklare på Oazer.

Mikael Lindblad, affärsutvecklare på Oazer (längst till vänster), tillsammans med övriga fyra nominerade till årets Connect-företag i Västerbotten. Foto: Connect i Västerbotten.

Tävlingen arrangeras av Connect, vars olika regioner årligen nominerar Connect-företag för en chans att bli Årets företag. De företag som nomineras är eller har varit aktiv inom någon av Connects processer. Oazer var en av fem nominerade till titeln i Västerbotten.

– Det var flera spännande affärsidéer som nominerats så det känns kul att ha varit med i det sammanhanget. Gold Town Games, som hunnit längre i sitt företagande än oss, tog hem titeln denna gång och vi är glada för deras skull. Det är ett mycket intressant företag, säger Mikael Lindblad.

ETT FÖRETAG PÅ VÄG

Under våren 2018 inviger Oazer sin första mobila och skalbara tankstation på Västerslätt i Umeå. Det blir den första svenska vätgastankstationen norr om Sandviken. Tankstationens innovativa lösning innebär att vätgasen produceras på plats istället för att fraktas till stationen. Det innebär i sin tur en säkrare och miljövänligare hantering.

– Vårt koncept innebär minskade tröskelkostnader och gör det möjligt att satsa på bränslecellsfordon även i liten skala. Vi är övertygade om att detta är den lösning som möjliggör en tidigareläggning av fossilfria transporter, säger Mikael Lindblad.

En bränslecells bil är i grunden en elbil men då den drivs med vätgas botas den rena batteribilens största begräsning: räckvidden. I kallt klimat har den dessutom många fler fördelar så som god kupévärme utan att de påverkar räckvidden.

– Vi har som ambition att kunna skala upp och bygga större stationer. Även om större stationer i vår värld är relativt. Med vårt koncept kan vi bygga fler stationer för samma investeringskostnad som en stor, stationär, station. Vilket gör det lättare för mindre orter och företag att satsa på nollemission med vätgas, säger Mikael Lindblad och avslutar:

– Med vår lösning ingjuter vi framtidshopp och gör nollutsläpp möjligt för fler.

Bakom Oazer AB står Mikael Lindblad och grundaren Boh Westerlund. Det är Boh Westerlund som står bakom utvecklingen av den nya tankstationslösningen.

MER OM VÄTGAS

Vätgas är en nyckelkomponent för den framtida energi- och drivmedelsförsörjning och den nödvändiga övergången från fossila bränslen.

I en bränslecell omvandlas vätgas och syre till elektricitet. Ett bränslecellsfordon (FCEV) är alltså ett elfordon (EV). Till skillnad från batteri-elfordon (BEV) har de endast ett mindre batteri, som då laddas av en vätgasdriven bränslecell (FC). Resultatet är längre räckvidd med vatten som enda utsläpp. En annan fördel är att bränslecellsfordon går att tanka snabbare än det går att snabbladda ett batterielfordon.

För mer information, kontakta:

Mikael Lindblad
mikael@oazer.se | 070-639 19 81

Vi är Oazer, ett innovationsföretag som utvecklar och erbjuder skalbara och mobila tankstationer för vätgas. Vi gör det möjligt för fler att välja ett utsläppsfritt drivmedel och bidra till resan mot det avgasfria samhället. 2017 fanns det endast fyra tankstationer för vätgas i Sverige – det ska vi vara med och ändra på.

Taggar:

Om oss

Vi är Oazer, ett innovationsföretag som utvecklar och erbjuder skalbara och mobila tankstationer för vätgas. Vi gör det möjligt för fler att välja ett utsläppsfritt drivmedel och bidra till resan mot det avgasfria samhället. 2017 finns det endast fyra tankstationer för vätgas i Sverige – det ska vi vara med och ändra på.

Snabbfakta

Citat

i är så klart glada för nomineringen. Det är ännu ett bevis för att klimatfrågan tar den plats på agendan som den förtjänar.
Mikael Lindblad, affärsutvecklare på Oazer