CANON MARKETING JAPAN OCH OBDUCAT TECKNAR EXKLUSIVT DISTRIBUTIONSAVTAL

(NGM: OBDU B)

Obducat AB tillkännager att företaget har tecknat ett exklusivt distributionsavtal med Canon Marketing Japan.

Avtalet innebär att Canon Marketing Japan åtar sig, och ges exklusiva rättigheter, att sälja Obducats produkter på den japanska marknaden.

Canon Marketing Japan är det bolag som sköter all marknadsföring av samtliga produkter i Canon Inc:s sortiment på den inhemska marknaden. Canon Marketing Japans avdelning för industriell utrustning sköter försäljningen och servicen av Canons utrustningar för halvledarproduktion och tillverkning av LCD-displayer samt en rad olika mätinstrument.

– Vi är mycket glada och stolta över att ingå avtal med en världsledande teknologiaktör som Canon. Canon Marketing Japan är en väletablerad och stark aktör i den japanska halvledarindustrin, och är därför den perfekta partnern för Obducat i marknadsförandet av våra litografilösningar i Japan. Canon Marketing Japan kan erbjuda kunder baserade i Japan en rad fördelar, bland annat en mycket hög standard på service och support till kunderna. Detta är mycket viktigt i när vi nu fortsätter industrialiseringen av Obducats NIL-teknik, säger Obducats VD Patrik Lundström.

– Vårt samarbete med Obducat har utvecklats väldigt bra de senaste månaderna. Just därför är vi väldigt nöjda med att ha blivit utsedda till distributör av Obducats världsledande produkter i Japan, säger Hiroshi Shibuya, Senior Managing Director på Canon Marketing Japan. Vi har identifierat nanoimprintmarknaden som en väldigt intressant framtida tillväxtmarknad, fortsätter han. Förväntningarna är höga på vårt nya samarbete och vi tror att Obducats expertis inom nanoimprint kommer att föra med sig nya och innovativa lösningar för kunder den japanska marknaden.

För mer information, var god kontakta:

Patrik Lundström, VD: 040-36 21 00 eller 0703-27 37 38

Henri Bergsstrand, styrelseordförande: 040-36 21 00 eller 0708-88 72 45

Om Obducat AB

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion och replikering av avancerade mikro- och nanostrukturer. Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna. Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik. Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan.

Om Canon Marketing Japan

Canon Marketing Japan är en oberoende marknadsavdelning, kopplad till det japanska Canon Inc. Företaget grundades 1968 och har över 7000 anställda. Utöver moderbolaget, omfattar Canon Sales Group för närvarande 40 olika dotterbolag. Dess verksamhet inkluderar marknadsföring och service av alla Canons produkter, bland annat kontorsutrustning såsom kopiatorer, skrivare och datorutrustning, digitalkameror, komponenter till medicinskt materiel samt halvledarutrustning. Canon Marketing Japan Inc. är noterat på Tokyobörsen.