DELÅRSRAPPORT OBDUCAT AB (PUBL) JANUARI – SEPTEMBER 2004

· Omsättning 16,9 (24,5) MSEK - helårsprognos för 2004 reducerad till 28 MSEK

· Resultat före skatt –30,4 (–24,4) MSEK samt resultat per aktie före latent utspädning –0,15 (–0,14) SEK

· 5 nya patent beviljade under rapportperioden

· Styrelsen i Obducat byter ordförande

Försäljning (Samtliga belopp nedan är, om ej annat anges, uttryckta i KSEK)

Periodens redovisade omsättning uppgick till 16,864 (24,470), vilket fortsatt återspeglar en svagare orderingång jämfört med föregående år. Andelen offerter avseende större system har ökat i jämförelse med föregående år. Samtidigt som kundernas utvärdering som följd härav blivit mer tidskrävande, har detta också inneburit att deras beslutsprocess förlängts.

Årets ingående orderstock var c:a 0,6 MSEK och uppgick vid rapportperiodens utgång till 5,3 MSEK. Vid denna rapports avlämnande har orderstocken stigit till 7,6 MSEK.

Bruttomarginalen uppgick under perioden till 51 % mot 48 % motsvarande period 2003 samt 48 % för hela 2003.

Pågående kundprojekt bedrivs med världsledande aktörer, verksamma i ett antal branscher. Såsom redovisas nedan under ”Utsikter”, föreligger möjligheter till industriella order från kundprojekt inom en rad olika applikationsområden. Försäljning av Stampers sker till ett ökat antal kunder, vilket är ett tydligt tecken på ökande intresse från existerande och potentiella NIL-kunder.

Arbetet med ett flertal kund- och applikationsbaserade projekt i syfte att leda fram till order för industriell massproduktion framskrider tekniskt sett enligt plan. Kundernas utvärderingsprocesser har genomgående tagit längre tid än vad som tidigare kunnat bedömas, baserat på vad kunderna meddelat bolaget. Mot bakgrund härav föreligger en risk för att den första industriella ordern kan dröja till början av 2005.

Forskning och utveckling

Obducat bedriver fortlöpande ett omfattande och under året utökat forsknings- och utvecklingsarbete, vilket medvetet till största del sker i nära samarbete med befintliga och potentiella kunder. NIL-segmentet är i detta avseende fortsatt prioriterat. Forsknings- och utvecklingsinsatserna bedöms ha befäst och stärkt bolagets ställning och Obducat anser sig idag inom NIL ha en teknikmässigt mycket stark position. Ett av de största resultaten av årets insatser är att Obducat nu kan erbjuda såväl termisk som UV-baserad imprint liksom kombinationen därav, vilken skapar nya möjligheter avseende fortsatt processutveckling. Detta möjliggör en utökad flexibilitet, större kundnytta och en breddad marknad.

*) ”NIL” = Nanoimprintlitografi; ”Stampers” = Litografioriginal av förbrukningskaraktär; ”EBR” = Elektronstrålelitografi på roterande skivor

Forsknings- och utvecklingsarbetet ligger till grund för löpande utvärdering ur ett patentperspektiv och när kommersiella skäl anses föreligga inlämnas patentansökningar. Vid rapportperiodens utgång förelåg godkända patent avseende 28 uppfinningar, samt inlämnade patentansökningar omfattande ytterligare 9 uppfinningar. Under året har patent erhållits för fem nya uppfinningar, fyra st avseende NIL samt ett för EBR.

Under perioden har Obducat blivit partner i EU-projektet NaPa, med en total budget uppgående till 16 M€. Bolagets del i projektet omfattar specifik utveckling avseende utökad funktionalitet inom high resolution alignment för NIL, med möjlighet till ytterligare stärkt konkurrenskraft.

Totalt har periodens resultat belastats med 12,601 (10,905) avseende forsknings- och utvecklingskostnader, varutöver 4,031 (4,216) aktiverats som balanserade utvecklingskostnader samt patent. Således har de totala FoU-insatserna ökat med 10 % jämfört med motsvarande period föregående år.

Omsättning och resultat

Koncernens omsättning under årets nio första månader uppgick till 16,864 (24,470) och gav ett bruttoresultat på 8,625 (11,714), motsvarande 51 (48) % bruttomarginal.

Periodens rörelseresultat uppgick till –27,465 (–22,623) och har belastats med planenliga avskrivningar på 9,517 (9,236).

Periodens resultat efter skatt uppgick till –30,356 (–24,403).

Finansiering och likviditet

Vid utgången av perioden uppgick eget kapital till 39,488 mot 50,219 vid årets början. I inledningen av året genomfördes en riktad nyemission, vilken inbringade 12,803 efter emissionskostnader. Emissionen tecknades av Nanostart AG / Hauck & Aufhäuser. I januari emitterades totalt 16,270 st B-aktier baserat på påkallad konvertering avseende utestående konvertibellån 2001/2004. Sista dag då möjlighet förelåg till konvertering av nämnda lån var 2004-01-01.

Baserat på beslut vid en extra bolagsstämma i februari, genomfördes under senare delen av mars en emission av ett konvertibelt förlagslån. Totalt emitterades drygt 62 miljoner konvertibler à nominellt 1:- SEK, varav drygt 50 MSEK tillfördes bolaget i form av kontant teckning. Såväl konvertibeln som den frånskilda optionsrätten är separatnoterade på NGM-listan.

I inledningen av tredje kvartalet verkställdes påkallad konvertering om drygt 2,3 MSEK av det nya konvertibellånet, vilket medförde emittering av 1,080,346 nya B-aktier. Samtidigt emitterades 18,482 nya B-aktier baserat på nyteckning med stöd av från konvertibellånet frånskiljbara teckningsoptioner.

Befintlig likviditet vid rapportperiodens utgång var 39,264 mot 6,807 vid årets början.

Soliditeten uppgick per den 30 september till 34 % mot 59 % vid årets början.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till –17,307 (–18,787). Det totala kassaflödet för perioden var 32,457 (13,145) och är i huvudsak – utöver ovan beskrivet resultatutfall samt genomförda aktie- och konvertibelemissioner – en spegling av investeringar i primärt immateriella anläggningstillgångar.

Investeringar

Koncernens nettoinvesteringar uppgick under perioden till 5,774 (5,745), varav 70 % (85 %) avser immateriella tillgångar i form av utvecklingskostnader – balanserade i enlighet med RR15 – samt patent. I övrigt har under året gjorts en relativt omfattande tilläggsinvestering i EBR-utrustning för produktion av Stampers.

Organisation

Vid rapportperiodens utgång hade koncernen totalt 41 anställda medarbetare (varav 4 kvinnor), med en sammanlagd tjänstgöringsgrad motsvarande drygt 39 heltidsbefattningar.

Externa faktorer

Bolaget bedömer att verksamheten är relativt okänslig för valuta- och räntefluktuationer. En begränsad valutarisk föreligger dock i de affärer som baseras på offentlig upphandling i US-dollar. I dessa fall uppstår i ett läge med en svag US-dollar begränsade möjligheter att kompensera valutaexponeringen via prishöjningar.

Det är bolagets uppfattning att konkurrensbilden förändrats under perioden i och med att fler aktörer blivit synliga på marknaden. Prisbilden för vissa NIL-relaterade produkter har under perioden visat vissa tecken på press nedåt.

Moderbolaget

Moderbolaget har under perioden ej genererat någon omsättning. Resultatet före skatt uppgick till –16,820 (–16,322). Moderbolagets nettoinvesteringar uppgick till 2,855 (1,877), och omfattade i allt väsentligt patent samt utvecklingskostnader balanserade i enlighet med RR15.

Tredje kvartalet (juli – september)

En fortsatt otillfredsställande orderingång medförde att omsättningen under kvartalet uppgick till 6,603 (4,445). Bruttomarginalen uppgick under detta kvartal till 46 % (44 %). Rörelseresultatet utgjorde –9,015 (–9,164). Resultat efter skatt uppgick till –10,124 (–9,573) och har påverkats av räntekostnader avseende det under andra kvartalet emitterade konvertibellånet. Kvartalsresultatet har belastats med planenliga avskrivningar på 3,190 (3,056).

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under det tredje kvartalet till –8,198 (–5,570).

Kvartalets nettoinvesteringar uppgick till 2,852 (1,904), i princip jämnt fördelade på immateriella respektive materiella anläggningstillgångar.

Redovisningsprinciper

Av Obducat tillämpade redovisningsprinciper överensstämmer med Årsredovisningslagen samt Redovisningsrådets och andra normgivande instansers rekommendationer och uttalanden. Redovisningsprinciperna är oförändrade jämfört med årets tidigare delårsrapporter samt årsredovisning avseende 2003. Beträffande segmentsredovisning – vilken regleras av RR25 – har bolaget, såsom tidigare kommunicerats, definierat att Obducats verksamhet anses omfatta en enda rörelsegren, nämligen systemlösningar för framställning av avancerade mikro- och nanostrukturer. Således lämnar bolaget i denna rapport ingen ytterligare information relaterad till RR25, utan hänvisning görs till resultat- och balansräkning för det primära segmentet.

Övriga väsentliga händelser

Efter tillkännagivandet av den till Nanostart AG / Hauck & Aufhäuser riktade nyemissionen i början av året, kunde noteras ett påtagligt ökat intresse för Obducat från kontinentala aktörer. Som följd bland annat härav har det utländska ägandet i Obducat under perioden ökat från 10 % till drygt 35 %.

I linje med beslut på ordinarie bolagsstämma i juni, har en s.k. särskild granskning påbörjats under tredje kvartalet och har t.o.m. september belastat resultatet med 250 tkr avseende externa granskningskostnader. Härutöver har och kommer denna process under ytterligare några månader att vara relativt resurskrävande för organisation och styrelse. Granskningsprocessen bedöms vara klar mot slutet av året och granskningsrapporten kan förväntas bli framlagd på en extra bolagsstämma i inledningen av 2005.

Obducats aktie samt ägarförhållanden

Antalet aktieägare uppgick per 2004-09-30 till 16,694 st. Antalet aktier uppgick samtidigt till sammanlagt 202,752,714 st. Härav utgör 6,500,000 st A-aktier (med vardera tio röster), medan resterande del är B-aktier (med vardera en röst). Per 2004-09-30 har påkallats – men ännu ej registrerats – konvertering respektive nyteckning med stöd av optionsrätter på sammanlagt 2,316,922 st tillkommande B-aktier. Under perioden omsattes totalt c:a 121 miljoner B-aktier, vilket motsvarar ett genomsnitt per handelsdag på drygt 0,64 miljoner aktier till en värdemässigt genomsnittlig kurs på cirka 3:12 kr. Ägarbilden per 2004-09-30 (inkluderande ovannämnda tillkommande, men per balansdagen ännu ej registrerade, B-aktier) kan sammanfattas enligt följande:

(För tabell se bifogad fil)

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Händelser som skett vid och efter den ordinarie bolagsstämman 2004, granskningsprocessen, samt den inställda extra stämman och därmed uteblivna beslut i emissionsfrågan har medfört en kraftigt ökad tidsåtgång för såväl styrelse som ledning och dessutom medial fokusering till frågor som primärt inte har med Obducats egentliga verksamhet att göra. Relaterat till dessa händelser och följderna därav har nuvarande ordförande Peter Jonsson, meddelat att han inte önskar kvarstå som ordförande i styrelsen. Skälet till detta är att han inte anser sig kunna kombinera en ökad aktivitetsnivå med sitt dagliga arbete.

Styrelsen har idag, 2004-10-27, inom sig enhälligt beslutat utse Henri Bergstrand till ny styrelseordförande. Styrelsen kommer att aktivt stödja bolagets ledning så att planerade aktiviteter fullföljs, om än med oönskade förseningar på grund av granskningsprocessen.

Styrelse och ledning kommer under Henri Bergstrands ordförandeskap att omedelbart fokusera sitt arbete till främst följande områden:

· industriellt genombrott för EBR resp. NIL

· finansiering för planerad expansion

· strategiska allianser och partners

· strategiska åtgärder avseende CamScan

Utsikter

Vad avser framtida utfall beträffande de projekt som bedrivs med ett antal industriella aktörer inom ett flertal applikationsområden, gör bolaget följande nulägesbedömning;

För närvarande är bolaget inom ett flertal applikationsområden – däribland magnetisk minnesmedia, bioapplikationer, halvledare, optokomponenter samt OLED-displayer – engagerat i ett antal projekt med potential att med varierande tidshorisont kunna leda fram till order av industriell karaktär. Med sistnämnda avses utrustning med en kapacitet högre än befintliga standardprodukter erbjuder, samt att kundens avsikt är att använda systemet i kontinuerlig produktion.

Med utgångspunkt i de tidplaner som Obducats kunder valt att kommunicera, kvarstår bolagets tidigare bedömning att massproduktion baserad på NIL påbörjas successivt fr.o.m. slutet av 2005. Förändras dessa planer, innebär det självfallet att tidpunkten för Obducats erhållande av sådana order påverkas.

Arbetet med Obducats verksamhet inom EBR har fortsatt att tekniskt sett utvecklas positivt. Affärspotentialen bedöms, inte minst tack vare bolagets unika teknikstatus, vara stor. Möjlighet bedöms föreligga att EBR ska kunna börja realisera intäkter under 2005.

Som ovan konstaterats, har kundernas utvärderingsprocesser genomgående tagit längre tid än bolaget – baserat på kundernas egna utsagor - tidigare bedömt. Detta föranleder ett klargörande av risken att den första industriella ordern kan komma att dröja till början av 2005.

Med det fortsatt svaga försäljningsutfallet under året i beaktande, har bolaget bedömt att en realistiskt möjlig omsättning på helårsbasis kommer att bli lägre än tidigare förutspått. I nuläget bedömer styrelse och företagsledning det som möjligt att uppnå en omsättning på c:a 28 MSEK under 2004. Det relativt starka fjärde kvartal som ingår i denna prognos, möjliggörs bl.a. av en under året kraftigt ökad effektivisering avseende produktionen av NIL-system, motsvarande 30-50 % reducering av ledtider jämfört med status för ett år sedan. Det understryks samtidigt att årets lägre orderingång i allt väsentligt är en effekt av ovan beskrivna utdragna beslutsprocesser i kundledet. Detta är ett generellt fenomen i nuläget och bolaget anser sig därför inte, trots en lägre omsättning, ha tappat marknadsandelar.

I dagsläget anser bolaget att en kvantifierad bedömning av 2005 års omsättning är svår att göra, men mot bakgrund av vad som konstaterats ovan, kan inte uteslutas att denna blir lägre än vad som tidigare ställts i utsikt.

Kommande rapporttillfällen m.m.

Delårsrapport 4 2004 / Bokslutskommuniké 17 februari 2005

Malmö den 28 oktober 2004

Styrelsen i Obducat AB (publ)

Org.nr. 556378-5632

På styrelsens uppdrag

Patrik Lundström

Denna delårsrapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.

(För fullständig rapport se bifogad fil)