• Obducat/

FASTSTÄLLANDE AV KONVERTERINGSKURS RESPEKTIVE TECKNINGSKURS M.A.P. KOMMANDE EMISSION AV KONVERTIBELT FÖRLAGSLÅN 2004/2007 MED AVSKILJBARA TECKNINGSOPTIONER I OBDUCAT

Styrelsen i Obducat AB (publ) har nu fastställt konverteringskursen för det konvertibla förlagslån 2004/2007, som i enlighet med tidigare meddelat stämmobeslut 2004-02-09 kommer att emitteras i mars 2004.

Konverteringskursen har fastställts till 2,15 kronor. Denna kurs skall också, i enlighet med villkoren, gälla som teckningskurs i samband med nyteckning av aktier med stöd av de avskiljbara teckningsoptioner, vilka medföljer de konvertibler som enligt ovan kommer att emitteras.

Av emissionsvillkoren framgår att ovannämnda kurser skall fastställas inom spannet 50 % - 120 % av under den definierade mätperioden 10 t.o.m. 17 februari 2004 fastställda genomsnittliga kursen för Obducats B-aktie på NGM. Detta genomsnitt har i enlighet med villkoren uppmätts till 4,29 kronor. Enligt ovan fastställd konverterings- respektive teckningskurs (2,15 kronor) motsvarar således strax över 50 % av uppmätt kursgenomsnitt.

”Styrelsen har valt att fastställa konverterings- och teckningskurs i syfte att skapa maximalt gynnsamma förutsättningar för en hög teckningsgrad i emissionen. Med nu fastställda kurser gör styrelsen bedömningen, att emissionserbjudandet kommer att ha goda möjligheter att uppfattas som attraktivt och därmed kunna ge verksamheten resurser för fortsatt tillväxt”, säger Obducats styrelseordförande Peter Jonsson i en första kommentar.

Emissionens avstämningsdag är 3 mars 2004 och teckningstiden pågår under perioden 12 -26 mars 2004.

Patrik Lundström, VD Obducat AB, 040 – 36 21 00

Johan Boman, Finanschef Obducat AB, 0703 – 27 37 30

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion av avancerade mikro- och nanostrukturer.

Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna.

Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik.

Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan.

Läs mer på www.obducat.com