OBDUCAT FICK PRIS SOM BÄSTA TEKNIKFÖRETAG

I konkurrens med flera av världens ledande nanoteknologiska företag, belönades svenska Obducat AB på måndagen vid den internationella kongressen NanoTrends i Köln.

-En objektiv bekräftelse på vår unika position, säger vd Patrik Lundström, själv en av talarna vid NanoTrends.

"NanoTrends – Markets and Applications", med cirka 160 deltagare, pågår 30 juni-2 juli. Det är den första Europeiska kongressen och utställningen där internationella experter rapporterar både om sina erfarenheter från arbetet med nanoteknologi, och om teknikens utvecklingsmöjligheter inom kommersiella applikationsområden.

Europas ledande experter presenterar rapporter från så vitt skilda områden som bilindustrin, IT och nanoelektronik, nya material och ytor liksom från läkemedels- och den medicinska industrin.

En av föredragshållarna på tisdagen är Patrik Lundström, vd Obducat AB. Han fokuserar naturligtvis på nanoimprintlitografi, tekniken som gett det Malmöbaserade företaget världsrykte och som nu belönats med kongressens utmärkelse "NanoTrends Award" för "…den mest nyskapande innovationen inom nanoteknologin…"

-Det här erkännandet av vår position i en hårt konkurrensutsatt bransch, är lika viktig som den utmärkelse vi fick vid ”Nano Tech 2003” i Tokyo i februari, säger Patrik Lundström, som tog emot priset vid en ceremoni i Dorint Kongress Hotel i Köln på måndagskvällen.

I juryn som utsåg Obducat satt bland andra Tim Harper, grundare av CMP Cientifica, Antonio Correia, Christian Reitberger, Gianguido Rizotto, och Simon Waddington, en av grundarna till European NanoBusiness Association.

Patrik Lundström, VD Obducat AB, 040 – 36 21 00 eller 0703 – 27 37 38

Information om kongressen: www.nanotrends.de

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion av avancerade mikro- och nanostrukturer.

Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna.

Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik.

Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan.

Läs mer på www.obducat.com