OBDUCATS VD KOMMENTERAR BOKSLUTET FÖR 2005

Obducats industriorder på en NIL (nanoimprintlitografi)-maskin efter rapportperiodens utgång visar att en mycket viktig milstolpe är nådd. NIL-teknik kan användas i massproduktion. Kunden tillverkar optiska komponenter som ingår i en konsumentelektronikprodukt från Samsung som marknadslanseras nu i maj. Det är också intressant att den kund som nu lagt ordern, på ytterligare en NIL-maskin, ursprungligen beräknade att lägga en andra order först hösten 2006. Genombrottet är resultatet av ett mycket hårt och engagerat arbete hos Obducats personal under en längre tid.

- Vi kan konstatera att Obducats tidiga inträde på NIL-marknaden har varit en förutsättning för att skapa den största referensbasen, bland samtliga NIL-aktörer på världsmarknaden, säger Patrik Lundström, Obducats VD. Vi har under 2005 sett att denna referensbas skapar hög trovärdighet i industriella sammanhang. Flera industriella kontakter har under året lett till konkreta aktiviteter vars slutmål är massproduktion.

Obducat är störst på NIL med flest installationer på marknaden, mer än 50 stycken. De industriella kunderna är bland andra GE Plastics, LG Electronics, Dai Nippon Printing, Fujitsu, TDK, Samsung och andra världsledande företag.

- Vi har genom nyemissionen våren 2005 kunnat fortsätta en aggressiv utvecklingsstrategi vilket har resulterat i både nya kompletterande uppfinningar såväl som förbättring av existerande tekniker, berättar Patrik Lundström. Totalt har 8 nya uppfinningar resulterat i patentansökningar under året. Flertalet avser konstruktion av fullautomatiserade industriella maskiner och NIL-processer med fokus på massproduktionstillämpning. Obducat är den enda aktören på marknaden som under ett tak har alla väsentliga tekniker som är nödvändiga för implementering av nanoimprintlitografi i massproduktionsmiljö. Vi har också förstärkt vår organisation med sex personer varav två på marknadssidan, vilket vi framöver förväntar oss ett positivt resultat av. Samtidigt har vi utökat kontaktytorna på marknaden genom att flera lokala agenter marknadsför Obducats produkter.

De förväntningar bolaget hade beträffande vissa väsentliga offerter som refererades till i Q3-rapporten kunde inte realiseras innan årsskiftet. Industriordern och därmed omsättningsprognosen för 2005 har därför inte kunnat infrias. Dessa väsentliga offerter befinner sig fortfarande i förhandlingsfas. Under det gångna året har den absoluta tyngdpunkten för bolagets aktiviteter legat på industriella kunder/projekt vilket förhoppningsvis ska resultera i ytterligare industriorder framöver.

- Vi har dock inte kunnat hålla den tidplan vi tidigare informerat om men mot bakgrund av industriordern som inkommit vet vi att startskottet nu har gått. Vi vet också att många kunder såväl som potentiella kunder kommer att byta produktionsteknik.

NIL har fortsatt mycket goda förutsättningar att bli den teknik som får stor utbredning för användning vid massproduktion inom ovan nämnda områden. I och med genombrottet för Obducat in i konsumentelektroniksammanhang är vi övertygade om att vi är på rätt väg. Vi ser med tillförsikt på framtiden.

Separat i bifogat dokument görs en kort statusbeskrivning över Obducats applikationsområden.

Patrik Lundström, VD, 040 – 36 21 00 eller 0703 – 27 37 38

Henri Bergstrand, styrelseordförande, 040-36 21 00 eller 0708 - 88 72 45

Statusbeskrivning avseende Obducats applikationsområden.

Genombrottet för konstumentelektronikprodukter kom inom applikationsområdet optoelektronik. Under 2005 har mycket tid och resurser lagts på kunder aktiva inom detta applikationsområde. Det finns en mängd användningsområden för optiska komponenter såsom bakprojektions TV, digitalkameror, LCD-TV osv. Aktörer i denna industri är bland annat Triquint, Osram, Nanoopto, Visera med flera.

Magnetisk minnesmedia innebär hårddisk till i första hand bärbara elektronikprodukter, såsom mobiltelefon, digitalkamera och videokamera. De stora aktörerna inom området är Hitachi, Seagate, Fuijitsu, Toshiba med flera. I huvudsak jobbar industrin med två framtida format, DTR (Discrete Track Recording) samt DPM (Discrete Pattern Media). DTR är det format som ligger närmast i tiden. Redan under 2005 producerades fungerande prototyper med hjälp av teknik från Obducat, av DTR-typ. Vissa av aktörerna jobbar med att kvalificera produktionstekniken. Dessa aktörer har för avsikt att under 2007 lansera produkter på marknaden. Det andra formatet DPM ligger två till tre år efter DTR och kan anses vara en vidareutveckling av DTR-formatet. Målsättningen för industrin är att under 2006 producera de första fungerande prototyperna baserad på DPM-formatet. Hårddiskar med DPM-format förväntas marknadslanseras 2009-2010.

När det gäller optisk minnesmedia är den mediala uppmärksamheten stor. Toshiba har tagit fram HD-DVD formatet i konkurrens med Blu-ray konsortiet. Ännu är ingen vinnare utsedd men mycket tyder på att Blu-ray tekniken har ett övertag. För Obducat erbjuder applikationsområdet ett flertal parallella möjligheter i form av teknik för tillverkning av media och stampers, men även utvecklingsarbete för nästa generations optisk minnemedia efter Blu-ray. Obducat har under 2005 levererat både HD-DVD- såväl som Blu-ray stampers. De används för kvalificering av nya teknikplattformar där de första sannolikt kommer att lanseras sent 2006. Aktörer som utvecklar nästa generations optisk minnesmedia är exempelvis Samsung som Obducat sedan i höstas samarbetar med. Bland de ledande aktörerna inom mediatillverkningen finns t ex Technicolor, Sony, Ritek och CMC.

Under 2005 har intresset från displayindustrin ökat och under senare delen av året har Obducat genomfört ett gemensamt projekt med en taiwanesisk aktör. Projektet resulterade i att en första prototyp avseende en flexible LCD-display tillverkades. Det finns även ett stort intresse med fokus på tillverkning av traditionella LCD-displayer. De stora aktörerna utgörs av Matsushita, Samsung, LG Electronics, Philips, AU Optronics och Chijmes.

Det applikationsområde som normalt sett benämns ”Halvledare - Low End” avser

komponenter såsom HDI (High Density Interconnects), CSP (Chip Scale Package) och

PCB (Printed Circuited Board) med integrerade optiska kanaler. Starkt förenklat ett HDI-substrat som liknas vid ett minimönsterkort på vilket t ex Intel sätter sin Pentium-processor. Denna monteras sedan på det moderkort som finns i datorn. Obducat har sedan en längre tid tillbaka relationer med ett flertal aktörer inom detta område. Även den nyligen levererade NIL-maskinen till InHa University i Korea kommer att användas för utvecklingsarbete inom detta område. Några av de ledande aktörerna är Ibiden, Shinko, AT&S och Aspocomp.

Övriga applikationsområden som Obducat ser potential i är polymer elektronik, biobaserade komponenter, Halvledare-High End samt molekylär elektronik. Gemensamt för dessa är att de befinner sig i FoU-fas hos de industriella aktörerna. I något varierande skala kommer komponenter inom dessa områden att gå in i produktuvecklingsfas inom ett till två år. De ledande aktörerna är Intel, Canon, Olympus, Fuji Electric, TSMC, Thoshiba och Fujitsu.