OBOS ökar sin bostadsutveckling genom markförvärv runt om i landet

Report this content

Bostads- och samhällsutvecklaren OBOS tar ytterligare mark på den svenska marknaden. Med en tydlig strategi om att investera i byggbar mark i attraktiva områden runt om i landet och med fokus på ökad projektutveckling av nya områden sålde bolaget 992 bostäder i Sverige under det första halvåret. Koncernens totala försäljning i Norden uppgick till 2160 bostäder under perioden.

”Goda markinvesteringar är en förutsättning för att vi ska kunna utveckla bostäder runt om i landet, i så väl storstad som på landsbygd. Bara i år kommer vi att investera i mark runt om i landet motsvarande drygt en miljard kronor”, säger Joakim Henriksson, VD för OBOS Sverige.

OBOS Sveriges systerbolag Kärnhem fortsätter att växa och har haft en intensiv vår med säljstart av ca 340 bostäder fördelade på både grupphus- och flerfamiljsprojekt. Kärnhem stod för 181 av koncernens sålda bostäder under det första halvåret vilket var 34 procent fler än samma period föregående år.

”Vi kan se att marknaden förändrats något den senaste tiden och det är större variation mellan olika orternas efterfrågan på bostäder. Detta ställer ännu högre krav på oss att fortsätta fokusera på att skapa bostäder med hög kvalitet i attraktiva områden i tillväxtstäder”, säger Malin Svensson VD för Kärnhem.

Omsättningen för den svenska verksamheten uppgick till 2.164 miljoner svenska kronor med ett resultat före skatt om 259,9 miljoner kronor under det första halvåret. OBOS-koncernens hela halvårsrapport finns tillgänglig på www.obos.no/ir

I Sverige verkar OBOS genom OBOS Sverige AB med dotterbolagen Myresjöhus och SmålandsVillan samt genom Kärnhem AB.

För ytterligare information kontakta:

Joakim Henriksson, VD OBOS Sverge AB
Tel. 070-655 88 46, e-post:
joakim.henriksson@obos.se

Malin Svensson, VD Kärnhem AB
Tel. 0470-79 98 95, e-post:
mailn.svensson@karnhem.se

OM OBOS

OBOS är en av Nordens främsta leverantörer av bostäder. Förutom bostadsutveckling driver OBOS också bankverksamhet på den norska marknaden. Koncernens resultat 2016 uppgick till 2,84 miljarder norska kronor före skatt.

I Sverige bedriver OBOS bostadsutveckling av högsta kvalitet genom de befintliga varumärkena Myresjöhus och SmålandsVillan, OBOS Projektutveckling samt systerbolaget Kärnhem. Genom OBOS Mark AB förvärvar bolaget mark i attraktiva områden runt om i landet. Majoriteten av produktion sker i egna fabriker i Myresjö, Vrigstad och Sundsvall. Läs mer på www.obos.se