ODEN vinner två huvudentreprenader för Norra Länken – ett av Sveriges största infrastrukturprojekt genom tiderna

Report this content

ODEN har tecknat kontrakt med Vägverket för två av huvudentreprenaderna på Norra Länken. Utförandetiden är 2008-2011 och entreprenaderna kommer att drivas i konsortie med Hochtief Construction AG, en av ODENs internationella samarbetspartners. Kontraktsumman – som delas lika mellan ODEN och Hochtief – uppgår totalt till drygt 1,2 miljarder kronor.

Huvudentreprenaderna avser NL 35 samt NL 51. NL 35 omfattar utsprängning av 380 000 m3 bergmassor samt omfattande betong- och vägarbeten. NL 51 omfattar grundläggning, provisoriska sponter, schakt, väg- och betongarbeten för den betongtunnel och det betongtråg som ansluter till NL 35 samt Norra Länkens fortsatta dragning till Värtan.

“ODEN har under de senaste åren – själva och i samarbete med strategiska partners – vunnit flera omfattande och komplicerade upphandlingar, bland annat för Citybanan, Norra Länken och Ådalsbanan. Norra Länken är ett infrastrukturellt nyckelprojekt och vi är oerhört stolta över att vi tillsammans med Hochtief har fått förtroendet att driva de två huvudentreprenaderna”, säger Björn Andersson VD ODEN Anläggningsentreprenad AB.

Den planerade Norra länken i Stockholm är en trafikled av riksintresse genom sin koppling till Värtahamnen och Frihamnen, landets viktigaste hamnar för gods- och persontrafik till Baltikum, Finland och Ryssland. Norra Länken sträcker sig mellan Norrtull och Värtan och har en anslutning till Roslagsvägen vid universitetet. Tillsammans med Södra länken och Essingeleden kommer den att bilda ett centralt beläget och sammanhängande trafikledssystem.

Norra länken är en viktig pusselbit för att lösa regionens trafikproblem. Norra länken innebär dessutom en rad fördelar för boende och trafikanter i området. Genom att leda personbilar och tung trafik i tunnel uppnås flera miljömål, till exempel sänkta bullernivåer och kvävedioxidhalter samt trafiksäkrare innerstadsgator. För ytterligare information, se www.vv.se/norralanken.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Björn Andersson, vd ODEN Anläggningsentreprenad AB (www.oden.nu)
Tfn: 08-626 07 50, mobil: 070-627 65 92
e-post: bjorn.andersson@oden.nu