Förstärkning av ODINs förvaltningsteam

För att ytterligare utveckla och förstärka koordineringen av ett växande förvaltarteam går Jarl Ulvin från nyår över till en renodlad roll som förvaltningschef. Förvaltningsteamet får samtidigt en ny struktur och två erfarna personer är nyrekryterade.

– När jag tog över som förvaltningschef på ODIN 2005 var vi fem förvaltare i teamet. I dag består teamet av åtta förvaltare och fyra analytiker, och vi är i färd med att stärka det ytterligare. Under denna period har teamet tagit över det direkta förvaltningsansvaret för fem fonder vars förvaltning tidigare sköttes externt genom utkontraktering. Samma förvaltningsprinciper som präglat vår i huvudsak nordiska förvaltning under de första femton åren, har vi därmed kunnat applicera också på bredare europeiska och globala mandat på senare tid. Vår ambition är att vara en ledande aktör bland de aktiva, värdeorienterade förvaltarna också internationellt. Detta förutsätter att min roll ändras till en renodlad roll som förvaltningschef, utan förvaltaransvar för någon av fonderna, säger Ulvin.

Samtidigt sätter ODIN upp tre klart avgränsade team i förvaltningsavdelningen som var för sig kommer att täcka olika geografiska områden, samt ett team som blir dedikerat till nyckelbranscher som shipping, olja och oljeservice. Som en följd av den nya teamstrukturen och Ulvins förändrade roll sker samtidigt några interna rockader av ansvarsområden: Nils Petter Hollekim tar över ODIN Norge efter Jarl Ulvin, Truls Haugen tar över ODIN Norden efter Hollekim och Alexandra Morris tar över ODIN Europa SMB efter Haugen.

– Nils Petter och jag har under många år haft ett nära samarbete kring de norska aktierna. Det är därför naturligt att han tar över som ansvarig förvaltare för Norge när jag avträder. De täta förbindelserna mellan de svenska och det finska näringslivet har också gjort att Truls och Nils Petter har arbetat mycket tillsammans, och det är därför naturligt att Truls övertar ODIN Norden. Truls och Nils Petter kommer därigenom fortsatt att ha ett nära samarbete i Nordenteamet, och när de båda får ägna sin fulla uppmärksamhet åt den nordiska marknaden skapar vi ett mycket erfaret och starkt lag i en marknad som är viktig för ODIN. Likaledes gör Alexandras insikt i, och översikt över, de europeiska marknaderna henne till en given kandidat för förvaltningen av ODIN Europa SMB.

Så här ser den nya teamstrukturen ut:

• Nordenteamet får ansvar för de nordiska marknaderna och fonderna ODIN Norden, ODIN Finland, ODIN Norge, ODIN Sverige och ODIN Eiendom (Fastighet). Nils Petter blir ansvarig förvaltare för ODIN Norge, ODIN Sverige och ODIN Eiendom. Truls blir ansvarig förvaltare för ODIN Finland och ODIN Norden. Nordenteamet består av senior portföljförvaltare Nils Petter Hollekim, senior portföljförvaltare Truls Haugen, analytiker Tomas Ramsälv och nyanställda analytikern Carl Erik Sando. Sando kommer till ODIN från Folketrygdfondet med mångårig erfarenhet från den norska och nordiska aktiemarknaden.

• Europateamet består av senior portföljförvaltare Alexandra Morris och analytiker Håvard Opland. De får ansvar för de europeiska aktiemarknaderna och fonderna ODIN Europa och ODIN Europa SMB. Alexandra blir ansvarig förvaltare för båda fonderna.

• Globalteamet består av portföljförvaltare Oddbjørn Dybvad, portföljförvaltare Vegard Søraunet och analytiker Mi Kim. De får ansvar för globala aktiemarknader och för fonderna ODIN Global, ODIN Global SMB och ODIN Emerging Markets. Oddbjørn och Vegard delar förvaltaransvaret för alla tre fonderna emellan sig, precis som tidigare.

• Sektorteamet: Portföljförvaltare Jarle Sjo tillträder den 1 januari som ansvarig förvaltare för de två globala sektorfonderna ODIN Maritim och ODIN Offshore. Han har mer än 15 års erfarenhet av förvaltning och analys inom shipping- och oljeservicesektorn. Hans arbete stöttas av Lars Mohagen, som fortsätter i teamet, trots att han på grund av allvarlig sjukdom har reducerat sin arbetsbelastning. Jarle och Lars kommer att täcka shipping, olja och oljeservice.

– ODIN går spännande tider till mötes, och med denna sammansättning av förvaltningsteamet är vi väl rustade för att skapa solid avkastning för våra andelsägare även i framtiden. Jag ser fram emot att kunna arbeta nära alla förvaltarna över teamgränserna framöver, samt ägna ännu mer tid åt ledning och vidareutveckling av ett redan mycket starkt förvaltningsteam, säger Ulvin.

Mikael Wickbom, VD ODIN Fonder Sverige, 08-407 14 12.

Om ODIN Fonder: ODIN Fonder är en filial till ODIN Förvaltning AS som ägs till 100 procent av SpareBank 1 Gruppen i Norge. ODIN Fonder är en av Norges största aktiefondförvaltare med verksamhet i Sverige sedan starten 1990. ODIN är en aktiv förvaltare och fonderna består enbart av företag som är noggrant utvalda från respektive marknad. Investeringsstrategin är värdeorienterad och tar hänsyn till företagens ekonomiska fundamenta och möjligheter till utveckling på lång sikt.

Taggar: