OEM International AB (publ) förvärvar Multimetal OY

OEM INTERNATIONAL AB (PUBL) FÖRVÄRVAR MULTIMETAL OY OEM Industrial Components AB, en delkoncern inom OEM International AB, har förvärvat Multimetal OY i Finland och verksamheten i Multimetal AB i Sverige. Multimetal-bolagen omsatte 1998 ca 23 MSEK. Bolagen marknadsför i huvudsak kinesiska kul- och länklager i Finland och Sverige. Den svenska verksamheten kommer att integreras i vårt svenska bolag IBS Internordic Bearing Sweden AB. Förvärvet stärker vår position i lagermarknaden och innebär fördelar genom sortimentsbreddning och lägre inköpspriser i båda bolagen. För ytterligare information kontakta: Jan Hultman, OEM Industrial Components AB, på tel 0140-360 684 eller Hans Franzén, OEM International AB, tel 0140-360 686 OEM International AB marknadsför komponenter och system inom industriell automation. Bolaget omsatte under de första 9 månaderna 1999 1.309 MSEK (1.031) med ett resultat före skatt om 109 MSEK (78). OEM Internationals B- aktie är noterad vid OTC-listan vid OM Stockholmsbörsen. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/02/19991102BIT00200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/02/19991102BIT00200/bit0002.pdf