Offentliga Hus förvärvar samhällsfastighet i Södertälje med underliggande fastighetsvärde om 715 MSEK.

Offentliga Hus i Norden AB (publ) har idag ingått avtal med Acturum gällande förvärv av fastigheten Pyramiden 20 i Södertälje. Acturum är samägt av FAM, Wallenbergsstiftelserna samt PEAB. Transaktionen sker i bolagsform med ett underliggande fastighetsvärde om 715 MSEK med tillträde under det första halvåret 2019.

Fastigheten har en uthyrningsbar yta om 32 000 kvm och är fullt uthyrd med bland andra KTH och Södertälje Kommun som hyresgäster. Hyresvärdet uppgår till 49 MSEK med en snitthyreslängd på drygt 6 år.

- Det är väldigt hedrande att få ta över stafettpinnen och förvalta denna fantastiska fastighet i nyskick mitt i det växande forskarklustret i Södertäljes expansiva Norra Stadskärnan och samtidigt stärka vår ställning i Storstockholm, kommenterar Lars Holm, VD på Offentliga Hus.

Niklas Ericson, Transaktionschef
niklas.ericson@offentligahus.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Offentliga Hus är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) 296/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 december 08.30 CET.