Offentliga Hus förvärvar samhällsfastigheter för 655 mkr

Offentliga Hus i Norden AB (publ) har träffat överenskommelse om förvärv av samhällsfastigheter för en total köpeskilling om 655 miljoner kronor.

Fastigheterna kommer från flera säljare och är spridda i södra samt mellersta Sverige med en total uthyrningsbar yta om drygt 44.000 kvadratmeter. Fastigheterna är uthyrda med huvudsakliga hyrestagare som Polismyndigheten, Region Skåne, olika LSS-boenden och Landstinget Dalarna. De totala hyresintäkterna är 54 miljoner kr per år och den genomsnittliga återstående hyreskontraktstiden är 4,78 år. Affären finansieras genom egen kassa och lån. Offentliga Hus förväntar sig att tillträda fastigheterna under tredje kvartalet 2018. Rådgivare i transaktionen har varit Colliers International.

- Med affären fortsätter Offentliga Hus att växa enligt plan samtidigt som vi stärker vår position som partner till samhällssektorn, kommenterar Lars Holm, VD på Offentliga Hus.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Offentliga Hus ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 juni 2018 kl. 17.20.