Usel analys av vice statsminister Romson

2014-10-21
Vice statsminister Åsa Romsons uttalande om försvarets ekonomi, till TT under gårdagen, är under den nivå man kan kräva av en innehavare av den posten, menar Officersförbundet.

Enligt TT sade Åsa Romson:

”Finns det förmågor som man [försvaret] har större behov av än man trodde vid tidigare analyser, då får man se om man ska distribuera om. Men det är inte så att försvaret har lite pengar.”

– Om citatet är korrekt är det verkligen fog att tala om en retorik på en väldigt låg nivå. Den kanske passar för en talare på ett upprört politiskt torgmöte, men knappast för någon som tillträtt vice statsministerposten, säger Lars Fresker, ordförande i Officersförbundet.

Försvarsmaktens ekonomi är synnerligen ansträngd, vilket bland annat myndighetens egna analyser, Riksrevisionen, samt Totalförsvarets forskningsinstitut kommit fram till.

– Att tro att Försvarsmakten har mycket pengar bara för att det finns ett antal miljarder i budgeten är en usel analys. Pengarna måste ju sättas i relation till vad som ska göras med dem, säger Lars Fresker.

Materiel, personal och övningsverksamhet är inte i balans för att kunna skapa den insatsorganisation som beställts av riksdagen. Den grundläggande bakomliggande faktorn är bristande finansiering. Dessutom har försvarsberedningen, redan innan nuvarande kränkningar skedde, önskat utökad försvarsförmåga och fler enheter i försvaret än tidigare. Denna utökning är ännu utan finansiering och förvärrar obalansen om den genomförs utan rejäla resurstillskott.

– Min förhoppning är att vice statsministern gjorde ett förhastat uttalande som hon snart tar tillbaka, säger Lars Fresker.

(Text inom parantes i citatet ovan är Officersförbundets förtydligande.)

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Officersförbundet är ett fackförbund för officerare, soldater och sjömän inom Försvarsmakten. Officersförbundet organiserar 13 200 aktiva medlemmar som tjänstgör eller är under utbildning inom Försvarsmakten. Förbundet består av 32 lokala officersföreningar. Officersförbundets verksamhet leds av förbundsstyrelsen.

daniel.skoglund@officersforbundet.se, pressansvarig, Officersförbundet 0765-254 085

Taggar: