Billigare och snabbare information från börsen

Billigare och snabbare information från börsen Den 1 januari sänks priset för realtidsinformation från börsen kraftigt. Det framgår av OM Stockholmsbörsens nya prislista. Börsen tillhandahåller realtidsinformation för privat bruk för 25 kronor i månaden, mot 200 kronor idag - en sänkning med närmare 90 procent. Priset för professionella användare blir 140 kronor per månad. Redan idag är OM Stockholmsbörsen bland världens billigaste börser när det gäller börsinformation. Med den nya prislistan blir Stockholm sannolikt allra billigast. - Prissänkningen ökar tillgängligheten till aktiemarknaden och stärker Stockholms som en av världens mest utvecklade marknadsplatser. Särskilt internethandeln gynnas när det blir billigare för privatpersoner att få snabbast möjliga information, säger Carl Johan Högbom, VD för OM Stockholmsbörsen. Liksom tidigare kommer 15 minuter gammal information att vara gratis. I den nuvarande prislistan finns det dessutom en mellankategori, med 1 minut gammal information för 100 kronor i månaden och med ett pristak på 1 Mkr/år för storanvändare. Detta alternativ behålls minst ett år till. - Den minutgamla informationen är givetvis sämre än realtiden och vi tror att efterfrågan på den tjänsten nu minskar. Men eftersom några av våra kunder har uttryckt önskemål om att kunna fortsätta erbjuda sina kunder detta så har vi kommit överens med dem om att tjänsten blir kvar tills vidare, säger Carl Johan Högbom. - Det känns bra att OM Stockholmsbörsen har lyssnat på våra önskemål och detta är verkligen ett steg i rätt riktning, kommenterar Magnus Lindahl VD för E*TRADE Sverige. Vidare är det kul att den svenska börsen genom detta vågar gå i täten i den internationella utvecklingen. Vi hoppas att intresset för den svenska börsen genom detta kan bli mycket stort då vi kommer att lansera en global handel för privatpersoner under nästa år. - Med detta upplägg får vi behålla och förbättra den kvalitet på kursinformation som vi anser ha varit en mycket viktig del för att slussa in en helt ny kundkategori - privatplacerarna via Internet - till Stockholmsbörsen de senaste åren, säger Erik Saers, VD för Aktiespar Fondkommission. Även Klas Danielsson, VD på Internetmäklaren TeleTrade är nöjd med den nya prisstrukturen: - Den nu föreslagna prisstrukturen med ett mycket bra pris på realtidsinformation i kombination med minutinformation med bibehållet pristak, innebär att privatpersoner effektivt kan få tillgång till aktuell kursinformation. Idag handlar en halv miljon svenskar regelbundet med aktier, 70.000 med optioner och över halva befolkningen äger aktier direkt eller genom fonder. En allt större del av handeln sker via Internet och tillväxttakten ökar hela tiden. Undersökningar visar att redan idag görs ca 20% av antalet affärer på börsen via Internet vilket placerar Stockholmsbörsen och den svenska marknaden i världstopp. För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Carl Johan Högbom, VD, OM Stockholmsbörsen 08-405 68 72 Gustaf Sahlman, Informationschef, OM Gruppen 08-405 66 12 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/30/19991130BIT00070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/30/19991130BIT00070/bit0002.pdf