OM startar brittisk terminshandel i el

OM startar brittisk terminshandel i el OM kommer att skapa en marknadsplats för elterminer i Storbritannien. Handeln startar i maj nästa år och blir landets första marknad för elterminer. Terminshandeln är tänkt att komplettera Storbritanniens första elbörs, UKPX, som också startas av OM. Enligt den brittiska regeringens tidtabell för avreglering av elmarknaden blir spothandel möjlig från oktober år 2000. Terminshandel avseende leveranser i oktober blir nu möjlig redan från maj. Terminshandeln kommer att omfatta vecko- och dagskontrakt och så småningom också omfatta halvtimmes spotkontrakt. Marknadsplatsen kommer att underlätta elbolagens planering och kommer att ge bättre långsiktig genomlysning av marknaden. Marknaden kommer att vara öppen för energidistributörer, producenter, kommuner, industriföretag och finansiella företag. Handeln kommer att ske inom ramen för OMs elektroniska handelssystem samt clearas av OM. Marknadsplatsens blir därigenom såväl konkurrenskraftig som säker. OM driver börser i London (OM London Exchange, som är en auktoriserad börs i Storbritannien) och Stockholm. OM Technology är en ledande leverantör av teknologi till finans- och energimarknad med kunder runt om i världen, bland annat California Power Exchange, den nordiska elbörsen Nord Pool och den finska elbörsen EL-EX. Moderbolaget, OM Gruppen, är noterat på OM Stockholmsbörsen. För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Andrew Foster, VP OM Technology Energy Systems +44 171 815 8529 Gustaf Sahlman, informationschef, OM Gruppen 08-405 6612 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/18/19991118BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/18/19991118BIT00040/bit0002.pdf