OMs handelssystem produktionsklart på International Securities Exchange

OMs handelssystem produktionsklart på International Securities Exchange OM Technology har fått acceptans på leveransen av det elektroniska handelssystemet OM CLICK till den amerikanska börsen International Securities Exchange (ISE). I torsdags, den 24 februari, erhöll ISE också sitt börstillstånd från den amerikanska tillsynsmyndigheten Securities and Exchange Commission (SEC). Därmed blir ISE, när de startar sin verksamhet den 26 maj, den första nya finansiella börsen i USA på 27 år. I samband med acceptansen av systemet har ordervärdet från leveransen till ISE justerats till följd av dels merförsäljning, dels ökad handelsvolym på den amerikanska optionsmarknaden. Idag bedöms ordervärdet överstiga 300 Mkr, vilket kan jämföras med mer än 100 Mkr som ordervärdet bedömdes vara när ordern meddelades i november 1998. Av ordervärdet har knappt 20 procent redan intäktsredovisats till och med december 1999. OMs ersättning från teknologiförsäljningen till ISE utgörs dels av en fast intäkt, dels av en rörlig, volymberoende intäkt. Av det totala ordervärdet utgörs knappt hälften av den fasta intäkten. "Vi är mycket nöjda med OM Technologys insats under projektet. Det har gjorts stora anpassningar i systemet för att passa ISEs och den amerikanska marknadens handelsmodell och höga kapacitetskrav. Detta komplexa arbete har OM Technology genomfört på tid och inom budget. Resultatet av arbetet är att vi har skapat en marknadsplats som sätter en ny teknologistandard för den amerikanska finansmarknaden", säger ISE vVD Gary Katz i en kommentar till acceptansen av systemet. Bakom ISE står framför allt ett antal online-aktörer. Grundare och ordförande för ISE är Bill Porter, som också grundade Internetmäklaren E*Trade. Som market makers finns bland annat Goldman Sachs, Morgan Stanley Dean Witter och Deutsche Bank. ISE kommer att erbjuda optionshandel avseende 600 av de största amerikanska aktierna. Genom att handla på ISE får den anslutna banken eller mäklarfirman flera fördelar bland annat markant lägre kostnader än på de traditionella golvbörserna och en "prisgaranti" som innebär att kundorder handlas till det bästa priset på någon av USAs optionsmarknader. OM Technology är världens ledande leverantör av transaktionsteknologi. OM Technology ingår i OM-koncernen, som tillhandahåller transaktionsteknologiska produkter och tjänster. OM driver börser och utvecklar teknologi som ökar finans- och råvarumarknaders effektivitet världen över. Moderbolaget OM Gruppen är noterat på OM Stockholmsbörsen. För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Magnus Karlsson Böcker, VD, OM Technology 08-405 66 44 Gustaf Sahlman, informationschef, OM Gruppen 08-405 66 12 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00380/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00380/bit0002.pdf