Per Swensson utsedd till VD för Jiway

PER SWENSSON UTSEDD TILL VD FÖR JIWAY Den tidigare VDn för NeoNet Securities AB och NeoNet Holding AB, Per Swensson, har utsetts till VD för Jiway. Per Swensson tillträder tjänsten som VD omgående. Det övergripande målet är att skapa en lönsam, snabbt växande verksamhet. - Med den stora ökning i Internetanvändande och elektronisk aktiehandel som sker just nu är det oerhört spännande tider för småsparare, säger Per Swensson. Jiway kommer att revolutionera aktiehandeln för småsparare i Europa genom att vara en enda accesspunkt för både handel, clearing och settlement. Jiway är ett helt nytt börskoncept och min uppgift är att se till att detta koncept blir lönsamt. - Pers roll blir central för Jiways framgång, säger Lynton Jones, styrelseordförande för Jiway. Vårt mål är att göra gränsöverskridande, paneuropeisk online handel tillgänglig för småsparare. Per har den rätta erfarenheten och stödet att göra Jiway framgångsrikt. Om Per Swensson Per Swensson var med och grundade NeoNet Securities AB och NeoNet Holding AB 1996. Båda företagen är dotterbolag till NeoNet - den ledande elektroniska mäklarfirman för institutionella kunder i Norden. Per Swensson har en examen från Handelshögskolan i Stockholm. Han har tidigare varit VD för United Securities Holding AB och United Securities Ltd. i London vilka han också var med och grundade. Om Jiway Jiway, som är ett initiativ från två av de största aktörerna på finansmarknaden - OM och Morgan Stanley Dean Witter - kommer att revolutionera den europeiska aktiehandeln. Jiway är en börslösning som utvecklats för att kunna erbjuda banker och mäklarfirmor, framför allt onlineaktörer, ett effektivare sätt att hantera privatkundsflöden. Jiway är en ny typ av börs som erbjuder banker och mäklarfirmor handel, clearing och settlement i en och samma transaktionspunkt. Vid starten i september år 2000 kommer Jiway att erbjuda en enda kontaktyta med mer än 6 000 amerikanska och europeiska aktier, samt en fullständig integrering av front end och back end. Jiway har ansökt om status som auktoriserad börs i Storbritannien (Recognised Investment Exchange). För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Per E. Larsson, VD OM, 08-405 66 19, 070-552 52 01 Gustaf Sahlman, informationschef OM, 08-405 66 12, 070-552 52 29 Per Swensson, VD för Jiway, 0706-27 54 01 Pressbilder kan laddas ned från pressrummet på Jiways hemsida: www.jiway.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/15/20000315BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/15/20000315BIT00170/bit0002.pdf