Uttalande från OMs Styrelseordförande, Olof Stenhammar

Uttalande från OMs Styrelseordförande, Olof Stenhammar, beträffande pressuppgifter rörande "OMs flyttplaner" I dagens Finanstidning publicerades ytterligare en artikel om OMs påstådda flyttplaner. Verkligheten är, som jag påpekat vid flera tillfällen för Finanstidningens reporter följande: Det finns inga förslag, har aldrig funnits några förslag än mindre några beslut om flytt av OM. Detta framgick även av Finanstidningens första artikel i ämnet förra veckan. Tyvärr förmodar jag att rubriksättaren inte läst artikeln utan valde rubriken: "OM planerar utlandsflytt". Ursprunget till artikeln uppkom vid en frågestund efter ett anförande jag höll vid Finanstidningens finansdag på Globen. Moderatorn Björn Wohlrath frågade mig om inte OM, med sin internationella inriktning, funderade på att flytta utomlands. Sammanfattningsvis var mitt svar att OM inte har några sådana planer, men att det är naturligt för varje svenskt företag med stor internationell verksamhet att alltid fundera över och analysera var företagets funktioner bäst skall vara placerade. Även OM, som kommer att få över 80% av den framtida tillväxten utanför Sverige, måste göra den analysen. Jag ansåg även att frågan borde avdramatiseras då vi måste lära oss att vi lever i en global ekonomi. Jag har också för både journalister i Finanstidningen och Dagens Industri påpekat att jag över huvudtaget inte kan se någon bättre hemort vad gäller högteknologisk verksamhet. Båda tidningarna har även korrekt återgett detta. För övrigt går affärerna mycket bra. För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Olof Stenhammar, Styrelseordförande och grundare, OM Gruppen AB 08-405 6642 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/19/20000119BIT00380/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/19/20000119BIT00380/bit0002.pdf