OM levererar settlement system för elektricitet till Korea Power Exchange

OM levererar settlement system för elektricitet till Korea Power Exchange OM, världsledande leverantör av transaktionsteknologi, och ABB Business Management Systems, en global ledare inom kraftteknologi, har tecknat ett avtal för leverans av ett Settlement System för elektricitet som en del av ett 'Market Operation System' (MOS) till Korea Power Exchange. Korea Power Exchange (KPX) är den organisation som satts upp i Korea för att hantera den avreglerade koreanska elmarknaden. KPX ansvarar för övervakning av transmissionsnätet och säkerställer leverans av el till konsumenterna. Ett konsortium bestående av ABB och Korea Electric Power Data Networks Co. (KDN), med OM som underleverantör till ABB och Samsung SDS som underleverantör till KDN, har blivit tilldelade kontraktet att leverera marknadssystemet (MOS) till KPX. Systemet planeras att tas i bruk 1 januari 2003. "Att OM har blivit utvalda att leverera settlement-systemet till KPX är en bekräftelse på vår position som en betydande leverantör till den internationella energiindustrin och på den flexibilitet som våra system har" säger Knut H. Johansen, Energy Market Solutions, OM. "Detta är ett viktigt steg i OMs inträde på den asiatiska energimarknaden." OM kommer att leverera POMAXtm Settlement System, ett nyligen utvecklat andra generationens settlement-system för elektricitet. Systemets flexibilitet vid anpassning till nya geografiska marknader var avgörande för kontraktet. OM är en världsledande leverantör av transaktionsteknologi. OM erbjuder systemlösningar och hanterar drift av system för banker, mäklarfirmor, börser, clearinghus och andra finansiella institutioner samt aktörer på världens energimarknader. OM har mer än 100 kunder i 20 länder över hela världen. OM äger och driver också börser och clearingverksamhet. För mer information, besök www.om.com. För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Knut Johansen , Energy Market Solutions, OM +47 69 21 54 05 Anna Eriksson, VP Brand & Communications, OM 08 405 66 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/21/20020321BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/21/20020321BIT00290/wkr0002.pdf