OMX levererar handels- och clearingsystemet CONDICO™ till den rumänska energimarknadsplatsen OPCOM

OMX, en världsledande leverantör av marknadsplatslösningar och tjänster för finans- och energimarknader, tillkännager idag att OPCOM, det företag som driver den rumänska marknadsplatsen för energi, har valt OMX’ handels- och clearingsystem CONDICO för finansiell handel i energi. Det totala värdet på kontraktet uppgår till 3,6 miljoner euro.

OPCOMs val av handelssystem gjordes inom ramen för ett PHARE projekt, ett program administrerat av EU-kommissionen. OPCOM har använt EU-kommissionens utvärderingskriterier för PHARE projekt, och valet av OMX gjordes efter en öppen upphandlingsprocess. OPCOM har under fyra års tid drivit den rumänska energimarknaden för fysisk elhandel och är en erkänd drivkraft bakom liberaliseringen av den rumänska energimarknaden. OPCOM tar nu nästa steg mot etableringen av en väl fungerande energimarknad genom att implementera en ny plattform för handel och clearing av finansiella energikontrakt. “OPCOM ser ett partnerskap med OMX som en hörnsten för den framtida energimarknadsplatsens framgång,” säger Victor Ionescu, VD, OPCOM. “Att OMX valts till leverantör av handels- och clearingsystem till OPCOM är ett erkännande av vår position som en ledande leverantör till den globala energimarknaden och är viktigt i vår strävan att stärka vår position och vårt erbjudande till nya tillväxtmarknader,” säger Klas Ståhl, chef för OMX Technology. “CONDICOs flexibilitet och omfattande funktionalitet har visat sig avgörande för att bli valda för detta kontrakt.” --- Fakta CONDICO ™ CONDICO är en modern marknadsplatslösning som utvecklats för att möta energimarknadens behov av kostnadseffektiva och integrerade handels- och clearinglösningar. Tack vare CONDICO-plattformens flexibla och skalbara arkitektur, kan systemet anpassas i takt med en växande och föränderlig marknad. För mer information om CONDICO, besök www.omxgroup.com under OMX Technology. Om OMX OMX äger och driver den största värdepappersmarknaden i norra Europa och är en ledande leverantör av marknadsplatstjänster och lösningar för finans- och energimarknaden. OMX består av två divisioner: OMX Technology – en världsledande leverantör av tjänster och produkter baserade på banbrytande men beprövad teknologi, och OMX Exchange – en marknadsplats som ger tillgång till nära 80 procent av den nordisk-baltiska värdepappersmarknaden. OMX är noterat på Stockholmsbörsen och Helsingforsbörsen. För mer information, besök www.omxgroup.com. Om OPCOM OPCOM driver den rumänska marknadsplatsen för energi och är helägt av det oberoende energibolaget Transelectrica. OPCOM startade sin verksamhet i september 2000 och har till uppgift att organisera och driva den rumänska energimarknaden. För mer information, besök www.opcom.ro För mer information, vänligen kontakta: OMX Kjell Asserlind, chef International Energy Sales 08 405 6112 Anna Rasin, Informationschef 08 405 6612 OPCOM Rodica Popa, +40213071467 Chef för Guaranty Mechanisms and Financial instruments department

Om oss

OMX driver norra Europas största värdepappersmarknad samt erbjuder driftstjänster och systemlösningar till företag på finans- och energimarknader världen över.