Beslut om företrädesemission villkorat av godkännande vid extra bolagsstämma

Den 10 februari 2017 beslutade styrelsen i Oncology Venture Sweden AB (”Oncology Venture”) att – villkorat av godkännande vid extra bolagsstämma – genomföra en företrädesemission av högst 1 259 349 aktier till en teckningskurs om 42,00 SEK per aktie. Fulltecknad nyemission tillför Oncology Venture cirka 52,9 MSEK före emissionskostnader. Via teckningsförbindelser har totalt cirka 18,9 MSEK, motsvarande cirka 35,7 procent av den totala emissionsvolymen, på förhand skriftligen avtalats. Kallelse till extra bolagsstämma kommer att publiceras inom kort.

”2016 har varit ett händelserikt år för Oncology Venture där vi tagit ett stort språng mot vår målsättning att utveckla precisionsmedicin för cancerpatienter. Arbetet med att utveckla LiPlaCis®, APO010 och Irofulven i kombination med dess Drug Response Predictor – DRPTM – fortlöper väl. Därutöver har vi bildat två spin-out-bolag – något som ökar sannolikheten för att nå framgångar i verksamheten betydligt. Vi har byggt upp ett stort antal spännande aktiviteter under 2017 och vi är inne i ett viktigt utvecklingsskede. Vi planerar nu en företrädesemission för att stå redo för de projekten vi har i pipeline. Jag är övertygad om att det kommande året med upp till sju produkter i pipeline blir ännu mer spännande än föregående år”, säger Peter Buhl Jensen, adjungerad professor, MD, PhD och VD för Oncology Venture.

Målsättningar och prioriterade aktiviteter

Vid tidpunkten för notering, juli 2015, angavs att bolagets övergripande målsättningar bland annat innefattar att teckna inlicensieringsavtal avseende fem läkemedelskandidater och utföra fem mindre kliniska fas 2-studier med dessa läkemedelskandidater inom en treårsperiod. Vidare är målsättningen att inom tre år från samma tidpunkt generera åtminstone två läkemedelskandidater som ska utlicensieras (alternativt säljas).

Verksamheten fortlöper med bolagets tre sedan tidigare inlicensierade läkemedelskandidater; APO010, Irofulven och LiPlaCis®. APO010 är i tidig klinisk fas 1/2-utveckling – ansökan om klinisk studie har lämnats in till de danska myndigheterna. Start är beräknad under det första kvartalet 2017 om det befintliga lagret av produkten godkänns som planerat. Irofulven befinner sig i en fas 2-studie avseende patienter med prostatacancer. Ansökan om klinisk studie är beräknad att lämnas in under det andra kvartalet 2017. Avseende LiPlaCis® är tre av totalt fyra danska center nu aktiva med att rekrytera de 12-15 patienterna med metastaserande bröstcancer som har högst sannolikhet att visa effekt vid behandling med LiPlaCis®. Fas 1/2-studien är beräknad att avslutas under det tredje kvartalet 2017. Härutöver är bolagets samarbetspartner Cadila Pharmaceuticals Ltd. i färd med att inleda fyra fas 2-studier och en fas 3-studie med LiPlaCis©. Härutöver har spin-out-bolaget 2X Oncology Inc:s pipeline två undertecknade term sheets och ett term sheet under förhandling och spin-out-bolaget OV-SPV2 förhandlar i dagsläget om slutliga transaktionsvillkor avseende en oral tyrosinkinas-hämmare från ett Big Pharma-bolag.

Styrelsen i Oncology Venture har även beslutat att förbereda bolaget för byte av handelsplats för bolagets aktier från AktieTorget till Nasdaq Stockholm Small Cap, vilket är planerat att ske under 2018.

Planerad företrädesemission för att öka takten ytterligare i verksamheten

Oncology Venture planerar nu en företrädesemission med syftet att inbringa kapital för finansiering av utveckling av projekt nummer fyra avseende en Big Pharma-tyrosinkinashämmare i OV-SPV2, regulatoriska aktiviteter med companion diagnostic för att erhålla LiPlaCis©-godkännande i USA samt stödja bolagets nyligen tecknade kommersiella avtal med Cadila Pharmaceuticals Ltd. Härutöver är emissionslikviden avsedd att finansiera uppbyggnad av infrastrukturen i Skandinavien för att stödja screening i Oncology Venture och 2X Oncology Inc. för metastaserande bröstcancer och äggstockscancer. Eftersom bolaget även planerar ett listbyte till Nasdaq Stockholm Small Cap under 2018 är en del av emissionslikviden avsedd att finansiera det förberedande arbetet inför ett planerat listbyte.

Erbjudandet i sammandrag

· Teckningstid: 16 – 30 mars 2017.

· Avstämningsdag och företrädesrätt: Sista dag för handel i Oncology Ventures aktie inklusive rätt att erhålla teckningsrätter är den 8 mars 2017 och första dag för handel exklusive rätt att erhålla teckningsrätter är den 9 mars 2017. Avstämningsdag är den 10 mars 2017. För varje befintlig aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Innehav av åtta (8) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie.

· Teckningskurs: 42,00 SEK per aktie.

·  Emissionsvolym: Oncology Venture genomför härmed en företrädesemission om 52 892 658 SEK, vilket högst omfattar 1 259 349 aktier. Även allmänheten ges möjlighet att teckna aktier i nyemissionen.

· Teckningsförbindelser: Oncology Venture har erhållit skriftliga teckningsförbindelser om cirka 18,9 MSEK, motsvarande cirka 35,7 % av emissionsvolymen.

· Antal aktier innan nyemission: 10 074 794 aktier.

· Värdering (pre-money): Cirka 423,1 MSEK.

· Handel med teckningsrätter: Handel med teckningsrätter kommer att ske på AktieTorget under perioden 16 – 28 mars 2017.

· Handel med BTA: Handel med BTA (Betald Tecknad Aktie) kommer att ske på AktieTorget från och med den 16 mars 2017 fram till dess att Bolagsverket har registrerat nyemissionen. Denna registrering beräknas ske under slutet av april 2017.

Fullständiga villkor och anvisningar, information om teckningsåtagande samt prospekt och folder kommer att offentliggöras på bolagets (www.oncologyventure.com), AktieTorgets (www.aktietorget.se) samt Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) respektive hemsidor senast i samband med att teckningstiden i den planerade nyemissionen inleds.

Finansiell rådgivare

Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare till Oncology Venture i samband med den planerade företrädesemissionen.

Peter Buhl Jensen, CEO                                                                          Ulla Hald Buhl, COO, IR & Communication

Telefon: +45 21 60 89 22                                                                       Telefon: +45 21 70 10 49

E-post: pbj@oncologyventure.com                                                     E-post: uhb@oncologyventure.com

Denna information är sådan information som Oncology Venture Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 februari 2017.

Oncology Venture Sweden AB arbetar med forskning och utveckling inom cancerläkemedel via det helägda danska företaget Oncology Venture ApS. Oncology Venture innehar licens att använda Drug Response Prediction – DRP™ – för att signifikant kunna öka sannolikheten att lyckas i kliniska tester. DRP™ har visat förmåga att ge statistiskt tillförlitliga förutsägelser för kliniska resultat av läkemedelsbehandling av cancerpatienter i 29 av 37 utförda kliniska studier. Bolaget använder sig av en modell som förbättrar oddsen jämfört med traditionell farmaceutisk utveckling. Istället för att behandla alla patienter som har en viss typ av cancer, väljs patienter ut via genetisk screening. Endast de patienter som sannolikt kommer svara positivt på en behandling kommer att genomgå densamma. Med en mer väldefinierad patientgrupp kan risker och kostnader minimeras och utvecklingen effektiviseras. Bolagets nuvarande portfölj av läkemedelskandidater omfattar LiPlaCis® för behandling av bröstcancer genom samarbete med Cadila Pharmaceuticals Ltd., Irofulven – utvecklad ur en naturlig svamp för behandling av prostatacancer och APO010 – en immuno-onkologisk produkt för behandling av multipelt myelom (benmärgscancer).

Oncology Venture har bildat två spin-out-bolag: 2X Oncology Inc. som är ett bolag baserat i USA med fokus på precisionsmedicin mot cancer hos kvinnor vars pipeline omfattar tre lovande fas 2 produktkandidater och OV-SPV2 som kommer att testa och eventuellt utveckla en oral fas 2 tyrosinkinas-hämmare från ett Big Pharma-bolag för behandling av cancer.