Fiske, foto och cancerforskning: same same but different

Onology Ventures CTO, Thomas Jensen, deltar som talare vid TEDxBozeman 2016, som hålls lördag den 9:e april i Bozeman, Montana, USA. Föredragets titel är “Fly fishing, Photography & Solving Cancer…Same Same but Different!”.
Han kommer att tala om de paralleller han ser mellan konstarterna och flugfiske och konsten att lösa gåtor inom cancerforskning med hjälp av Drug Response Predictor - DRP®.

Plattformen Drug Response Predictor - DRP®, som används av Oncology Venture, uppfanns 2004 hos Medical Prognosis Institute - MPI. Det är en vetenskaps- och teknologiplattform, där data från cellinjeanalys omvandlas till information relevant för behandling av cancerpatienter. Oncology Venture använder sig av DRP® för att förbättra oddsen vid utveckling av cancermediciner. Detta genom att patienter screenas med DRP®-tekniken för att förutsäga vilka individer som har högst sannolikhet att svara positivt på behandling med den aktuella medicinkanditaten.
DRP® används av MPI för utveckling av individanpassad cancerbehandling.

Thomas är Chief Technology Officer för Oncology Venture och Medical Prognosis Institute. Han är en pionjär vad gäller brobyggande mellan god vetenskap, effektiv laboratorieteknik och bioinformatik i sin strävan att föra cancerforskningen framåt. Han är både grundare av och ledare för MPI’s laboratorier i Danmark och USA.
Bland Thomas främsta meriter finns molekylärbiologiska riktlinjer och tekniker för högkvalitativ RNA-analys, som möjliggör en mycket noggrann utvärdering av biopsier från cancerpatienter. Hans uppfinningar är viktiga grundpelare för MPI’s plattform Drug Response Predictor – ett precist bioinformatikverktyg, som förutsäger känslighet för och motståndskraft mot cancermediciner.

Den vackra och rofyllda naturen i trakten kring Bozeman, Montana, är Thomas mentala laboratorium. Där kan han höra sina egna tankar och samla dem för att kunna bidra till att lösa en av nutidens svåraste gåtor, cancer. I naturen, utrustad med fiskespö och kamera, drar han intressanta paralleller mellan flugfiske, fotograferande och sitt arbete inom cancerforskningen - same same but different, sett till det dagliga arbetet i labbet, säger Thomas.

Vad är TEDx?
För idéer värda att spridas har TED skapat ett program som kallas TEDx - en serie lokalt arrangerade evenemang, som samlar folk som vill ta del av dessa idéer. Vårt event kallas TEDxBozeman, där x visar att detta är ett oberoende TED-event. Vid TEDxBozeman kommer videos från TED Talks kombineras med livetalare för att ge bränsle åt djuplodande diskussioner och nätverkande inom en begränsad grupp.

Om du befinner dig i skogarna kring Bozeman den 9:e april, kom och lyssna på Thomas Jensen och de andra intressanta talarna när de inspirerar oss inom TEDxBozeman 2016’s tema “Confluence”.

För mer information, vänligen kontakta:
E-mail: pbj@oncologyventure.com

Oncology Venture förbättrar oddsen jämfört med traditionell farmaceutisk utveckling. Istället för att behandla alla patienter som har en viss typ av cancer, väljs patienter ut via genetisk screening. Endast de patienter som sannolikt kommer svara positivt på en behandling kommer att genomgå densamma. Med en mer väldefinierad patientgrupp kan risker och kostnader minimeras, och utvecklingen effektiviseras och cancerprodukten och Oncology Ventures’s Companion Diagnostic kan leda till klinisk och kommersiell framgång. OV har for avsikt att sälja kombinationslösningen efter uppnått proof-of-concept. Vår nuvarande portfölj av läkemedelskandidater: Irofulven – utvecklad från en naturlig svamp (för prostatacancer i vilken den har fungerat i 10% av uselekterade patienter) och APO010 – en T-Cell mimic immuno-onkologiprodukt (för multipelt myelom– en typ av blodcancer ock bröstcancer). Oncology Venture innehar licens att använda Drug Response Prediction - DRP™ - för att signifikant kunna öka sannolikheten att lyckas i kliniska tester. Företaget är baserat på idén att "rädda" cancerläkemedel vilkas utveckling har vist god anticanceraktivitet men i för få patienter för att godkännas. DRP™ har visat förmåga att ge statistiskt tillförlitliga förutsägelser för kliniska resultat av läkemedelsbehandling av cancerpatienter i 26 av 32 utförda kliniska studier. Oncology Venture Sweden AB arbetar med forskning och utveckling inom cancerläkemedel via det helägda danska företaget Oncology Venture ApS.