Kommuniké från årsstämma i Oncology Venture Sweden AB (publ)

Idag, den 8 maj 2017, hölls årsstämma i Oncology Venture Sweden AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade att disponera över bolagets förlust enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Stämman beslutade vidare att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2016.

Ansvarsfrihet

Vid stämman beslutades om ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör.

Bestämmande av antalet styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och av antalet revisorer samt fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna

Stämman beslutade att styrelsen skall bestå av fem styrelseledamöter och ingen styrelsesuppleant samt att styrelsearvode skall utgå med 100 000 DKK till styrelseordförande samt med vardera 50 000 DKK till övriga ordinarie styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget. Vidare beslutade stämman att en revisor skall utses samt att arvode till revisor skall utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Val av styrelse och revisor

Stämman beslutade att Peter Birk, Sanjeevi Carani, Ulla Hald Buhl, Steen Knudsen och Duncan Moore omväljs som styrelseledamöter. Till styrelseordförande omvaldes Duncan Moore. Vidare beslutade stämman att bolagets revisionsbolag Ernst & Young Aktiebolag omväljs till slutet av den årsstämma som hålls nästa räkenskapsår.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade om ändring av bolagsordningen i enlighet med nedanstående:

Tidigare lydelse Beslutad lydelse
§ 6 StyrelseStyrelsen skall bestå av lägst tre och högst åtta   ledamöter med högst tre suppleanter. § 6 StyrelseStyrelsen skall bestå av lägst fyra och högst åtta   ledamöter med högst tre suppleanter.
§ 12 AvstämningsförbehållDen aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen   är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap.   lagen (1998:1479) om kontoföring av finansiella instrument eller den som är   antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket
  6 – 8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår   av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).
§ 12 AvstämningsförbehållDen aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen   är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap.   lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella   instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 §   första stycket 6 – 8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de   rättigheter som framgår av
  4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).

Beslut om riktad emission av teckningsoptioner 2017/2020

Stämman beslutade att i Oncology Venture Sweden AB (publ), org. nr. 559016-3290, ge ut högst 559 000 teckningsoptioner enligt följande villkor:

1. Antal emitterade teckningsoptioner
Bolaget ska utge högst 559 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ska medföra en rätt att teckna en (1) ny aktie i bolaget.

2. Teckningsrätt

Rätt att teckna nya teckningsoptioner ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma de personer, och med den fördelning, som anges nedan (”Optionsinnehavare”). Teckning och förvärv av teckningsoptioner kan även ske genom egna helägda bolag.

Kategori Antal deltagare Teckningsoptioner per deltagare
Styrelseordförande 1 50 002
Styrelseledamöter 2 22 722
VD 1 50 002
Nyckelpersoner 16 22 722
Nyckelkonsulter 10 000
Totalt 25  559 000

Optionsinnehavare får teckna högst det antal teckningsoptioner som anges ovan.

Optionsinnehavare har inte rätt att vidareöverlåta de teckningsoptioner som Optionsinnehavare tecknar i enlighet med detta beslut.

3. Teckningskurs

Teckningsoptionerna ges inte ut mot betalning.

Optionsinnehavare har rätt att under perioden från och med 10 augusti 2020 till och med 24 augusti 2020, eller den tidigare dag som följer av punkten A nedan, för varje teckningsoption påkalla teckning av en (1) ny aktie i bolaget till en teckningskurs om 39,95. Teckningskursen motsvarar den genomsnittliga volymviktade betalkursen för bolagets aktie på AktieTorget under perioden 22 mars 2017 till och med
4 april 2017.

4. Teckningsperiod
Teckning av teckningsoptionerna ska ske genom teckning på teckningslista under perioden från den 8 maj 2017 till och med den 8 augusti 2017. Styrelsen ska äga rätt att förlänga tiden för teckning.

5. Tilldelningsbeslut
Tilldelningsbeslut fattas snarast efter teckningstidens utgång och meddelas tecknare omkring den

11 augusti 2017.

6. Ökning av aktiekapitalet
Ökningen av bolagets aktiekapital kan vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna uppgå till högst 78 260 kronor, med förbehåll för den höjning som kan föranledas av att omräkning kan komma att ske till följd av emissioner m.m.

Övriga villkor

A.Teckningsoptionerna ska kunna utnyttjas vid eventuell tidigare tidpunkt till följd av fusion, tvångsinlösen av aktier, likvidation m.m.

B. Aktie som tillkommit på grund av nyteckning medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att nyteckningen har registrerats hos Bolagsverket och aktierna införts i aktieboken hos Euroclear Sweden AB.

C. För teckningsoptionerna ska i övrigt gälla de villkor som framgår av separat bilaga.

Skäl till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt

Skälen för avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att få ett incitamentsprogram infört ägnat för tilldelning till bolagets anställda varmed de kan erbjudas möjlighet att ta del av en värdetillväxt i Bolagets aktie.

Utspädningseffekt

1. I det fall samtliga teckningsoptioner utnyttjas kommer antalet aktier öka med 559 000 aktier och aktiekapitalet öka med 78 260 kronor;

2. samtliga teckningsoptioner utnyttjas, baserat på Bolagets nuvarande aktiekapital, motsvarar detta en utspädning för närvarande om högst cirka 5,5 procent av aktierna och rösterna. Förbehåll görs för sådana omräkningar till följd av emissioner m.m. som kan ske enligt villkoren för teckningsoptionerna.

Verkställande direktören, eller den styrelsen utser, ska äga rätt att vidta de smärre justeringar som kan bli erforderliga i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma besluta om nyemission av aktier, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Antalet aktier som emitteras med stöd av bemyndigandet får motsvara en ökning av aktiekapitalet om

högst tio (10) procent baserat på det sammanlagda aktiekapitalet i bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2017.

Emissionerna ska ske till marknadsmässig teckningskurs, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall, och betalning ska, förutom kontant betalning, kunna ske med apportegendom eller genom kvittning, eller eljest med villkor.

Nyemission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske i syfte att tillföra bolaget rörelsekapital. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att tillföra bolaget rörelsekapital och/eller nya ägare av strategisk betydelse för bolaget och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

Malmö i maj 2017

Oncology Venture Sweden AB (publ)

STYRELSEN

Ulla Hald Buhl, COO och chef för IR & kommunikation                        Peter Buhl Jensen, VD

Telefon: +45 21 70 10 49                                                                         Telefon: +45 21 60 89 22

E-post: uhb@oncologyventure.com                                                      E-post: pbj@oncologyventure.com

Oncology Venture Sweden AB arbetar med forskning och utveckling inom cancerläkemedel via det helägda danska företaget Oncology Venture ApS. Oncology Venture innehar licens att använda Drug Response Prediction – DRP™ – för att signifikant kunna öka sannolikheten att lyckas i kliniska tester. DRP™ har visat förmåga att ge statistiskt tillförlitliga förutsägelser för kliniska resultat av läkemedelsbehandling av cancerpatienter i 29 av 37 utförda kliniska studier. Bolaget använder sig av en modell som förbättrar oddsen jämfört med traditionell farmaceutisk utveckling. Istället för att behandla alla patienter som har en viss typ av cancer, väljs patienter ut via genetisk screening. Endast de patienter som sannolikt kommer svara positivt på en behandling kommer att genomgå densamma. Med en mer väldefinierad patientgrupp kan risker och kostnader minimeras och utvecklingen effektiviseras. Bolagets nuvarande portfölj av läkemedelskandidater omfattar LiPlaCis® för behandling av bröstcancer genom samarbete med Cadila Pharmaceuticals Ltd., Irofulven – utvecklad ur en naturlig svamp för behandling av prostatacancer och APO010 – en immuno-onkologisk produkt för behandling av multipelt myelom (benmärgscancer). Oncology Venture har bildat två spin-out-bolag: 2X Oncology Inc. som är ett bolag baserat i USA med fokus på precisionsmedicin mot cancer hos kvinnor vars pipeline omfattar tre lovande fas 2 produktkandidater och OV-SPV2 som kommer att testa och eventuellt utveckla en oral fas 2 tyrosinkinas-hämmare från ett Big Pharma-bolag för behandling av cancer.