Marie Foegh, MD, DrSc, har accepterat positionen som VD för 2X Oncology Inc., en avknoppning från Oncology Venture

Hørsholm, Danmark den 3:e januari 2017 – Oncology Venture Sweden AB (OV:ST) meddelar idag att Marie Foegh, MD, DrSc, har blivit erbjuden och accepterat positionen som VD för 2X Oncology Inc. (”2XO”). 2XO är ett precisionsmedicin-bolag inriktat mot cancertyper specifika för kvinnor med fokus på att främja utvecklingen av lovande cancerläkemedel i kombination med Drug Response Predictor (DRP™), en plattformsteknologi som utvecklar ”companion diagnostic” för att välja ut patienter som har hög sannolikhet att svara på behandling. Dr. Foegh har 28 års global erfarenhet inom läkemedels- och bioteknikindustrin från bland annat Ipsen Inc., Solvay Inc. (Abbvie), Agile Therapeutics Inc. och Ell Imaging LLC. Dr. Foegh har ett gediget amerikanskt och europeiskt nätverk och en lång meritlista avseende utveckling och godkännande av läkemedel inom onkologi och kvinnors hälsa. Dr. Foegh är baserad i New York. 2XOs terapeutiska fokus kommer att vara otillfredsställda medicinska behov inom bröstcancer, äggstockscancer, livmodercancer samt primär och sekundär hjärncancer. Avknoppningen kommer att arbeta i nära samarbete med Oncology Venture och kommer att använda Oncology Ventures nordiska nätverk.

"Med beprövade USA-meriter inom de tre viktiga områdena för utveckling av läkemedel, myndighetsgodkännande och kapitalanskaffning i USA har Marie Foegh en utmärkt bakgrund som VD för 2X Oncology Inc. Jag är stolt över att vi har kunnat attrahera en sådan talang och jag är övertygad om att Dr. Foegh kommer att lyckas med att driva utvecklingen av lovande cancerläkemedel, i kombination med Drug Response Predictor (DRP™), en plattformsteknologi som utvecklar ”companion diagnostic” för att välja ut patienter som har hög sannolikhet att svara på behandling", säger Peter Buhl Jensen, adjungerad professor, MD, PhD och VD för Oncology Venture.

"Jag är glad över möjligheten att driva innovativ precisionsonkologi för att bekämpa cancer hos kvinnor – ett område med ett stort medicinskt behov. Kvinnors hälsa har varit i fokus under min yrkeskarriär och jag ser fram emot att använda hela min arsenal av erfarenhet för att snabbt utveckla effektiva cancerterapier", säger Marie Foegh, VD för 2X Oncology Inc. ”Jag är hängiven att anskaffa kapital för detta viktiga projekt och ser fram emot att utveckla 2XO-läkemedel i samarbete med ett beprövat och erfaret läkemedelsutvecklingsteam på Oncology Venture", kommenterar Foegh vidare.

Om 2X Oncology, Inc.

2X Oncology Inc. i USA är en onkologiterapeutisk avknoppning från Oncology Venture. Bolaget är ett precisionsmedicin-bolag inriktat mot cancertyper specifika för kvinnor med fokus på att främja utvecklingen av lovande cancerläkemedel i kombination med Drug Response Predictor (DRP™), en plattformsteknologi som utnyttjar mRNA-mikroRNA-tester för att välja ut patienter som har hög sannolikhet att svara på behandling. Det inledande fokusområdet för 2X Oncology kommer att vara hittills ouppfyllda medicinska behov inom bröstcancer och äggstockscancer. Avknoppningen kommer att arbeta i nära samarbete med Oncology Venture och kommer att använda Oncology Ventures nordiska nätverk.

Om screeningverktyget Drug Response Predictor – DRPTM

Screeningverktyget Drug Response Predictor (DRP™) har utvecklats av Medical Prognosis Institute A/S.  DRPTM utnyttjar mRNA-mikroRNA-tester för att identifiera patienter som har hög sannolikhet att svara på behandling. Målet är att utveckla läkemedelskandidaten för rätt patienter och genom att screena patienterna innan behandling kan responsnivån signifikant höjas. DRP™-metoden bygger på jämförelser mellan känsliga och resistenta mänskliga cancercellinjer, med genetisk information från cellinjer, i kombination med klinisk tumörbiologi och kliniska korrelater i ett systemiskt biologiskt nätverk. DRP™ är baserad på budbärar-RNA från patienters biopsier.

Om Special Purpose Vehicles

Oncology Venture har hittills grundat två privatägda bolag, så kallade Special Purpose Vehicles (SPV), för användande av den inlicensierade Drug Response Predictor (DRPTM)-teknologin för läkemedelsutveckling. Dessa bolag kommer att ägas av Oncology Venture och investerare/samarbetspartners. Framtida ägande och framtida intäkter kommer att bero på individuella förhandlingar. Bildandet av SPV:er kommer att öppna upp möjligheten att attrahera internationellt och privat kapital utan utspädning för Oncology Ventures aktieägare. Genom detta kommer Oncology Venture att kunna ha ett större antal läkemedelskandidater i Bolagets pipeline och fler indikationer för läkemedlen under utveckling kan undersökas. Detta kommer att ge Oncology Venture en betydligt större marknadspotential. Oncology Venture har bildat två spin-out-bolag: 2X Oncology Inc. som är ett bolag baserat i USA med fokus på precisionsmedicin mot cancer hos kvinnor vars pipeline omfattar tre lovande fas 2 produktkandidater och OV-SPV2 som kommer att testa och eventuellt utveckla en oral fas 2 tyrosinkinas-hämmare från ett Big Pharma-bolag för behandling av cancer.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Buhl Jensen, CEO                                                                           Ulla Hald Buhl, COO, IR & Communication

Telefon: +45 21 60 89 22                                                                         Telefon: +45 21 70 10 49

E-post: pbj@oncologyventure.com                                                       E-post: uhb@oncologyventure.com

Denna information är sådan information som Oncology Venture Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 januari 2017.

Om Oncology Venture Sweden AB (OV)

Oncology Venture Sweden AB arbetar med forskning och utveckling inom cancerläkemedel via det helägda danska företaget Oncology Venture ApS. Oncology Venture innehar licens att använda Drug Response Predictor – DRP™ – för att signifikant kunna öka sannolikheten att lyckas i kliniska tester. DRP™ har visat förmåga att ge statistiskt tillförlitliga förutsägelser för kliniska resultat av läkemedelsbehandling av cancerpatienter i 29 av 37 utförda kliniska studier. Bolaget använder sig av en modell som förbättrar oddsen jämfört med traditionell farmaceutisk utveckling. Istället för att behandla alla patienter som har en viss typ av cancer, väljs patienter ut via genetisk screening. Endast de patienter som sannolikt kommer svara positivt på en behandling kommer att genomgå densamma. Med en mer väldefinierad patientgrupp kan risker och kostnader minimeras och utvecklingen effektiviseras. Bolagets nuvarande portfölj av läkemedelskandidater omfattar LiPlaCis® för behandling av bröstcancer genom samarbete med Cadila Pharmaceuticals Ltd., Irofulven – utvecklad ur en naturlig svamp för behandling av prostatacancer och APO010 – en immuno-onkologisk produkt för behandling av Multipelt Myelom (benmärgscancer). Oncology Venture har bildat två spin-out-bolag: 2X Oncology Inc. som är ett bolag baserat i USA med fokus på precisionsmedicin mot cancer hos kvinnor vars pipeline omfattar tre lovande fas 2 produktkandidater och OV-SPV2 som kommer att testa och eventuellt utveckla en oral fas 2 tyrosinkinas-hämmare från ett Big Pharma-bolag för behandling av cancer.