Oncology Venture har lämnat in screeningprotokoll för APO010

Hørsholm, Danmark, den 18:e december 2015 Oncology Venture Sweden AB (OV:ST) tillkännager att screeningprotokoll för APO010 mot multipelt myelom (MM) lämnats in till etikprövningsnämnden. APO010 är ett immunonkologiskt “first-in-class” FAS-ligand-preparat mot cancer. OV kommer att screena ungefärligen 150 patienter för att bland dessa identifiera de 15 patienter som har högst sannolikhet att dra nytta av att delta i en fokuserad fas-2-studie. Studien kommer genomföras vid flera medicinska centra. DRP™, Drug Response Predictor, använder genetisk information från den individuella cancerpatientens tumörbiopsi. Informationen matchas mot APO010 DRP™ för att förutsäga patientens respons på APO010. APO010 DRP™ är baserad på cellinjeananlys och analys av över 3000 cancerpatienter.

“Jag ser mycket fram mot att inleda screening som urvalsprincip för fas-2-studien av APO010. Multiple Myelom är en svårbehandlad blodcancer där behovet av nya behandingsalternativ är stort. Denna nya, immunonkologiska produkt efterliknar vårt immunförsvar och är en “first-in-class”-produkt vi tror kan bli en ny behandlingsform mot myelom”, säger Oncology Ventures VD Peter Buhl Jensen, adjungerad professor och medicine doctor. “APO010 är ett FAS-ligand-läkemedel och fungerar endast då det finns en FAS-receptor. Detta är otillräckligt, och OV använder därför DRP™ för att genom screening inkludera de patienter som högst sannolikt kommer att svara på läkemedlet. Kombinationen av ett unikt läkemedel och unik teknologi för att förutsäga läkemedelsrespons ger oss goda utsikter till framgång”, fortsätter Peter Buhl.

Om myelom
Multipelt myelom (MM) är en systemisk malignitet i blodet som påverka blodets plasmaceller. Högdosbehandling med stöd av autolog stamcellstransplantation och introduktion av nya terapiformer, som proteasomdämpande bortezomid och IMID-preparat (thalidomide och lenalidomide), har förbättrat behandlingsresultaten. Trots detta kommer alla patienter oundvikligen uppleva att sjukdomen förvärras, och måsta gå vidare till sekundära behandlingsformer. OV tacklar detta viktiga kliniska problem genom att introducera en ny, systemisk kemoterapibehandling kombinerad med prediktiva biomarkörtester.

Om APO010
APO010 är en ny cellgiftsbehandling som imiterar de cytotoxiska T-lymfocyternas signalsystem. Genom att binda till FAS-receptorn hos celler med FAS-uttryck inducerar APO010 programmerad celldöd hos tumörcellerna. En fas-1-studie på 26 patienter har tidigare utförts. I denna studie var patienterna inte utvalda baserat på individuell sannolikhet att svara på APO010.

Om screeningverktyget Drug Response Predictor (DRP™)
Denna metod bygger på jämförelser mellan mottagliga och resistenta mänskliga cancerceller, och inkluderar genetisk information från cellinjer kombinerat med klinisk tumörbiologi och kliniska korrelater i ett biologiskt nätverk.

För mer information om Oncology Venture, vänligen kontakta:
E-mail: pbj@oncologyventure.com

Om Oncology Venture Sverige AB
Oncology Venture Sverige AB arbetar med forskning och utveckling inom cancerläkemedel via det helägda danska företaget Oncology Venture ApS.
Oncology Venture innehar licens att använda Drug Response Prediction, DRP™, för att signifikant kunna öka sannolikheten att lyckas i kliniska tester. DRP™ har visat förmåga att ge statistiskt tillförlitliga förutsägelser för kliniska resultat av läkemedelsbehandling av cancerpatienter i 26 av 32 utförda kliniska studier. OV använder sig av en modell som förbättrar oddsen jämfört med traditionell farmaceutisk utveckling. Istället för att behandla alla patienter som har en viss typ av cancer, väljs patienter ut via genetisk screening. Endast de patienter som  sannolikt kommer svara positivt på en behandling kommer att genomgå densamma. Med en mer väldefinierad patientgrupp kan risker och kostnader minimeras, och utvecklingen effektiviseras.