Oncology Venture inlicensierar 2BBB:s fas 2-produkt 2B3-101 till 2X Oncology Inc:s pipeline

Hørsholm, Danmark; Leiden, Nederländerna den 28:e mars 2017 – Oncology Venture Sweden AB (”Oncology Venture”) och 2-BBB Medicines BV (”2-BBB”) meddelar idag att de ingått ett exklusivt globalt licensavtal om 2-BBBs ledande fas 2-produkt 2B3-101 – numera benämnd 2X-111. Läkemedlet är en liposomal formulering av doxorubicin som nyttjar den så kallade G-teknologin, vilket gör det möjligt för läkemedlet att passera blodhjärnbarriären för att förbättra behandling av hjärnmetastaser och primära hjärntumörer. 2X-111 har visat klinisk aktivitet i en fas 2-studie med patienter med metastaserande bröstcancer och hos patienter med glioblastom (primär hjärncancer), vilka båda är svårbehandlade cancerformer med ett stort medicinskt behov. 2X-111 kommer att kombineras med sin Drug Response Predictor (DRPTM) som companion diagnostic i DRP™ fokuserade fas 2-studier för patienter med hög sannolikhet att svara på behandling. Läkemedlet kommer att utvecklas i 2X Oncology Inc. 2X Oncology Inc. är en avknoppning till Oncology Venture som utvecklar precisionsmedicin för cancer hos kvinnor.

Det aktiva läkemedlet mot cancer i 2X-111, doxorubicin, är en nästan identisk molekyl till epirubicin, avseende vilket det nyligen meddelades att DRP™-biomarkörer med säkerhet kan identifiera de patienter som har nytta av behandling med läkemedlet. En retrospektiv-prospektiv validering (dvs. den högsta valideringsnivån) har uppnåtts för epirubicin-DRP™ och 2X-111 har därför en liknande riskreducerad profil (såsom också är fallet med LiPlaCis® i Oncology Ventures pipeline).

Enligt villkoren i avtalet kommer Oncology Venture att ansvara för utveckling och kommersialisering av 2X-111 inom onkologi. Ytterligare villkor i avtalet har inte offentliggjorts. Oncology Venture kommer genom 2X Oncology, finansiera och genomföra gemensam överenskommen klinisk utvecklingsplan.

”Jag är glad för möjligheten att in-licensiera den liposomala doxorubicin-föreningen från 2-BBB. Jag tror att den banbrytande vetenskapen och den övertygande kliniska datan bakom läkemedlet (som nu kallas 2X-111) i kombination med vår unika Drug Response Predictor (DRP™)-biomarkörteknik ger en exceptionell riskreducerad möjlighet att utveckla effektiva behandlingar för svårbehandlad cancer”, kommenterar Peter Buhl Jensen, adjungerad professor, M.D., PhD och VD för Oncology Venture.

”2X-111 kommer att utvecklas i två fokuserade fas 2-studier med patienter med metastaserande bröstcancer och glioblastom i 2X Oncology Inc., som är ett precisionsläkemedelsföretag för cancer hos kvinnor avknoppat från Oncology Venture”, kommenterar Peter Buhl Jensen vidare.

”Genom att kombinera 2B3-101 med DRP™-biomarkörtekniken kan effektiviteten öka genom screening av patienter med hög sannolikhet att svara på behandling för att i slutändan leverera en ny behandlingsmöjlighet mot förödande sjukdomar. Licensaffären bekräftar ytterligare 2-BBBs teknik och utvecklingsstrategi genom att förbättra läkemedel för patienter i nöd”, kommenterar Pieter Gaillard, VD för 2-BBB.

”Vi är stolta över att 2B3-101 nu går vidare in i nästa steg i den kliniska utvecklingen i Oncology Ventures spin-out-bolag 2X Oncology Inc. som är rätt partner för produkten”, kommenterar Sijme Zeilemaker, Head of Business på 2-BBB.

Om 2X-111 (tidigare 2B3-101)

2-BBB har tillämpat den egenutvecklade G-teknologin till sin ledande produkt 2B3-101, nu 2X-111, för att förbättra leveransen av doxorubicin till hjärnan och därmed möjliggöra bättre behandling av metastaserande cancertyper och primära hjärntumörer. I prekliniska studier har 2-BBB visat att konjugeringen av glutation till spetsarna av PEGylerade liposomer kan ge en femfaldigt ökad leverans av doxorubicin till hjärnan jämfört med oriktade liposomer. 2B3-101 har studerats i en klinisk fas 1/2a-studie på tio kliniker i Nederländerna, Belgien, Frankrike samt USA och bekräftar acceptabel säkerhetsprofil i 85 patienter samt visar uppmuntrande tecken på antitumöraktivitet i bl.a. metastaserande bröstcancer och glioblastom (primär hjärntumör).

Om biomarkörsplattformen Drug Response Predictor – DRPTM

Oncology Venture och 2X Oncology Inc. använder screeningverktyget Drug Response Predictor, DRP™, inlicensierat från Medical Prognosis Institute A/S (MPI) för att välja ut de patienter som, utifrån den genetiska signaturen i sina tumörer, har högst sannolikhet att svara positivt på ett visst läkemedel. Målet är att utveckla rätt medicin för rätt patient och genom att screena patienterna innan behandling kan responsnivån signifikant höjas. DRP™-metoden bygger på jämförelser mellan känsliga och resistenta mänskliga cancercellinjer, med genetisk information från cellinjer, i kombination med klinisk tumörbiologi och kliniska korrelater i ett systemiskt biologiskt nätverk. DRP™ är baserad på budbärar-RNA från patienters biopsier. DRP™-plattformen, dvs. DRP™- och PRP™-verktygen kan användas i alla cancertyper och är patenterad för fler än 70 anti-cancerläkemedel i USA. PRP™ används av Medical Prognosis Institute A/S för Personalized Medicine. DRP™ används av Oncology Venture och 2X Oncology Inc., av avknoppning från Oncology Venture, för läkemedelsutveckling.

Om 2-BBB Medicines BV

2-BBB Medicines BV är skapat för att utveckla läkemedel för behandling av förödande hjärnsjukdomar. 2-BBB Medicines BV avser att förändra livet för de drabbade snabbare och mer framgångsrikt genom att kombinera kända sjukdomar och föreningar med etablerade läkemedelsleveranssystem förenade med säker inriktningsteknik. Detta har lett till två program i klinisk utveckling: 2B3-101 för hjärncancer och 2B3-201 för neuroinflammatoriska sjukdomar. 2-BBB är baserat i Nederländerna på Leiden Bio Science Park och dess dotterbolag BBB Taiwan Ltd har sitt säte i Taipei, Taiwan.

Oncology Venture Sweden AB arbetar med forskning och utveckling inom cancerläkemedel via det helägda danska företaget Oncology Venture ApS. Oncology Venture innehar exklusiv licens att använda Drug Response Prediction – DRP™ – för att signifikant kunna öka sannolikheten att lyckas i kliniska tester. DRP™ har visat förmåga att ge statistiskt tillförlitliga förutsägelser för kliniska resultat av läkemedelsbehandling av cancerpatienter i 29 av 37 utförda kliniska studier. Bolaget använder sig av en modell som förbättrar oddsen jämfört med traditionell farmaceutisk utveckling. Istället för att behandla alla patienter som har en viss typ av cancer, väljs patienter ut via genetisk screening. Endast de patienter som sannolikt kommer svara positivt på en behandling kommer att genomgå densamma. Med en mer väldefinierad patientgrupp kan risker och kostnader minimeras och utvecklingen effektiviseras. Bolagets nuvarande portfölj av läkemedelskandidater omfattar LiPlaCis® för behandling av bröstcancer genom samarbete med Cadila Pharmaceuticals Ltd., Irofulven – utvecklad ur en naturlig svamp för behandling av prostatacancer och APO010 – en immuno-onkologisk produkt för behandling av multipelt myelom (benmärgscancer). Oncology Venture har bildat två spin-out-bolag: 2X Oncology Inc. som är ett bolag baserat i USA med fokus på precisionsmedicin mot cancer hos kvinnor vars pipeline omfattar tre lovande fas 2 produktkandidater (Oncology Venture äger för närvarande 92 % av 2X Oncology Inc.) och OV-SPV2 som kommer att testa och eventuellt utveckla en oral fas 2 tyrosinkinas-hämmare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Buhl Jensen, CEO                                                                          Ulla Hald Buhl, COO, IR & Communication

Telefon: +45 21 60 89 22                                                                       Telefon: +45 21 70 10 49

E-post: pbj@oncologyventure.com                                                     E-post: uhb@oncologyventure.com

2-BBB Medicines BVSijme Zeilemaker, Head of BusinessTelefon: +31 6 30 415 770E-post: SijmeZeilemaker@2-BBB.com   2-BBB Medicines BVPieter Gaillard, CEOTelefon: +31 6 21 525 000E-post: PieterGaillard@2-BBB.com

Denna information är sådan information som Oncology Venture Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 mars 2017.