Oncology Venture lanserar Q&A på sin hemsida

Oncology Venture har, idag den 1 juli 2016, lanserat en Q&A på sin hemsida. Q&A-funktionen kommer att besvara frågor från investorer och aktieägare och vid lansering finns frågor gällande den metod Bolaget använder - Drug Response Predictor - DRPTM - besvarade.

Vi välkomnar er alla att ställa frågor och interagera med oss!

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulla Hald Buhl, COO och chef för IR & kommunikation                        Peter Buhl Jensen, VD
Telefon: +45 21 70 10 49                                                                         Telefon: +45 21 60 89 22
E-post: uhb@oncologyventure.com                                                      E-post: pbj@oncologyventure.com

Om screeningverktyget Drug Response Predictor, DRP™
Oncology Venture använder screeningverktyget Drug Response Predictor, DRP™, från Medical Prognosis Institute för att välja ut de patienter som, utifrån den genetiska signaturen i sina tumörer, har högst sannolikhet att svara positivt på ett visst läkemedel. Målet är att utveckla rätt medicin för rätt patient och genom att screena patienterna innan behandling kan responsnivån signifikant höjas.

DRP™-metoden bygger på jämförelser mellan känsliga och resistenta mänskliga cancercellinjer, med genetisk information från cellinjer, i kombination med klinisk tumörbiologi och kliniska korrelater i ett systemiskt biologiskt nätverk. MicroRNA-baserad DRP™ används för vissa produkter där DRP™ baserad på budbärar-RNA är mer validerad och har bredare användbarhet.

Oncology Venture Sweden AB arbetar med forskning och utveckling inom cancerläkemedel via det helägda danska företaget Oncology Venture ApS. Oncology Venture innehar licens att använda Drug Response Prediction - DRP™ - för att signifikant kunna öka sannolikheten att lyckas i kliniska tester. DRP™ har visat förmåga att ge statistiskt tillförlitliga förutsägelser för kliniska resultat av läkemedelsbehandling av cancerpatienter i 29 av 37 utförda kliniska studier. Företaget använder sig av en modell som förbättrar oddsen jämfört med traditionell farmaceutisk utveckling. Istället för att behandla alla patienter som har en viss typ av cancer, väljs patienter ut via genetisk screening. Endast de patienter som sannolikt kommer svara positivt på en behandling kommer att genomgå densamma. Med en mer väldefinierad patientgrupp kan risker och kostnader minimeras, och utvecklingen effektiviseras.

Vår nuvarande portfölj av läkemedelskandidater: LiPlaCis™ för bröstcancer, Irofulven – utvecklad ur en naturlig svamp för prostatacancer och APO010 – en immuno-onkologisk produkt för Multipelt Myelom (benmärgscancer).