Oncology Venture presenterar LiPlaCis vid AACR i New Orleans

Hørsholm, Danmark den 4 mars 2016 – Oncology Venture Sweden AB meddelar att data från bolagets pågående fas 1-doseskalerings Proof of Concept-studie kommer att presenteras vid AACR:s (American Association for Cancer Research) årliga möte i New Orleans 16-20 april,  2016. Studien utvärderar säkerhet och tolererbarhet av LiPlaCis i patienter med långt framskridna, okänsliga tumörer. Vid AACR förväntas cirka 19 500 experter, forskare, patienter och studenter från hela världen närvara.

“Jag ser väldigt mycket fram emot att få dessa data från den farmakodynamiska delen av fas 1-studien presenterade och diskuterade. Studien jämför nivåerna av LiPlaCis som levererats in i tumörerna i jämförelse med vilken nivå som levererats in i normal vävnad. LiPlaCis målinriktade terapi förväntas vara mer effektiv än konventionell cisplatin-behandling”, säger Oncology Ventures VD Peter Buhl Jensen, adjungerad professor och medicine doktor.

Fas 1-studien för att utvärdera säkerhet och tolererbarhet av LiPlaCis i patienter med avancerade tumörer bedrivs vid en fas 1-enhet vid Universitetssjukhuset i Köpenhamn och har inkluderat 18 patienter i doseskaleringsstadiet av fas 1-studien i solida tumörer. LiPlaCis-programmet är nu i begrepp att övergå i en förlängd fas 2-designstudie vilken är en del av fas 1-ansökan i vilken patienter med en specifik sjukdom – i detta fall bröstcancer – inkluderas för att undersöka tidigt Proof of Concept – det vill säga läkemedlets effekt. LiPlaCis™ ges intravenöst i veckovisa cykler dag 1 och dag 8. Genom utredarens bedömning kan patienten fortsätta behandling i fler än tre cykler i det fall densamma drar nytta av studieläkemedlet.

Conference details:

Session Title: Phase I Clinical Trials 2
Session Date and Time: Wednesday Apr 20, 2016 8:00 AM - 12:00 PM
Session Location: Convention Center, Halls G-J, Poster Section 13
Poster Board Number: 15
Permanent Abstract Number: CT154

Om LiPlaCis™
Cisplatin är ett av de mest använda läkemedlen inom behandling av cancer på grund av dess dokumenterade effektivitet i ett antal tumörtyper. Cisplatin används för behandling i stora typer av indikationer såsom lungcancer (inom EU och USA ≈ 170 000 årligen), huvud- och halscancer (fler än 500 000 fall globalt årligen), äggstockscancer (500 000 fall globalt årligen) urinvägscancer (inom EU och USA ≈ 71 000 fall årligen). Lipidformuleringen från LiPlasome är svaret på ett etablerat behov av att förbättra formuleringen av läkemedlet så att ett mer selektivt upptagande av administrerat cisplatin sker vid tumörplatsen. LiPlasome Pharma ApS har identifierat och införlivat en mekanism i liposomerna – kallat LiPlasomer – vilka är designade att utlösa ett inkapslat läkemedel specifikt i tumörvävnaden. Ett enzym som finns särskilt representerat på tumörer kallat ”secretory phospholipase A2” (sPLA2) utnyttjas för att bryta ner LiPlaCis så snart detsamma har ackumulerats i cancervävnaden. Lipidkompositionen av LiPlasomerna är skräddarsydda för att vara känsliga för nedbrytning av sPLA2-enzym och därmed för att frigöra det inkapslade läkemedlet. Teknologin bakom LiPlaCis™ utvecklades ursprungligen av forskare från Danmarks Tekniska Universitet, DTU.

Om Drug Response Predictor – DRP™-screeningverktyget
Oncology Venture använder Medical Prognosis Institute A/S DRP™ för att välja ut de patienter som genom sin gensignatur i sin cancer befinns ha hög sannolikhet att svara på ett läkemedel. Målet är att utveckla läkemedel för rätt patienter och genom screening av patienter innan behandling ska svarsgraden ökas markant. Denna DRP™-metod bygger på jämförelse av känsliga och resistenta mänskliga cancercellinjer inkluderat genetisk information från cellinjerna i kombination med klinisk tumörbiologi och kliniska korrelat i ett systems biologinätverk. DRP™ baserat på så kallad mikroRNA används på specifika produkter där DRP™ baserat på bärarRNA är mer brett användbart och mer validerat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
E-post: pbj@oncologyventure.com

Oncology Venture Sweden AB arbetar med forskning och utveckling inom cancerläkemedel via det helägda danska företaget Oncology Venture ApS. Oncology Venture innehar licens att använda Drug Response Prediction - DRP™ - för att signifikant kunna öka sannolikheten att lyckas i kliniska tester. Företaget är baserat på idén att "rädda" cancerläkemedel vilkas utveckling gått i stå under det kliniska utvecklingsstadiet. DRP™ har visat förmåga att ge statistiskt tillförlitliga förutsägelser för kliniska resultat av läkemedelsbehandling av cancerpatienter i 29 av 37 utförda kliniska studier. Företaget använder sig av en modell som förbättrar oddsen jämfört med traditionell farmaceutisk utveckling. Istället för att behandla alla patienter som har en viss typ av cancer, väljs patienter ut via genetisk screening. Endast de patienter som sannolikt kommer svara positivt på en behandling kommer att genomgå densamma. Med en mer väldefinierad patientgrupp kan risker och kostnader minimeras, och utvecklingen effektiviseras.

Vår nuvarande portfölj av läkemedelskandidater: LiPlaCis™ för bröstcancer, Irofulven – utvecklad från en naturlig svamp (för prostatacancer) och APO010 – en immuno-onkologiprodukt (för multipelt myelom – en typ av blodcancer).